Bruktbil – Nissan Leaf

Nissan-Leaf-hovedbilde-edit-090615

Kjøp av brukt elbil handler om å sette seg inn i ulike regionale modeller og hvilket utstyrsnivå de ulike bilene har. Verdens mest solgte  – og også den aller mest populære elbilen i Norge, Nissan Leaf – kan være et glimrende bruktbilkjøp, men da gjelder det å kjøpe en med riktige spesifikasjoner.

Den stadig økende Interessen for elektriske biler og fokuset på at de mange privilegene som denne biltypen nyter, kommer til å vare i fortsatt mange år, gjør at det hver eneste dag er nordmenn som kjøper sin aller første batteridrevede elektriske bil. Nye modeller lanseres nå med atskillig kortere mellomrom enn tidligere, og det begynner også å bli et stort utvalg av brukte elbiler til salgs. I denne artikkelen skal vi forsøke å sette fokus på noen av de «fellene» eller problemstillinger som en kjøper av en brukt elbil vil møte. Det er jo ikke til å komme unna at selve teknologien byr på utfordringer du slipper å tenke på når du kjøper en bil med tradisjonell bensin- eller dieselmotor. Men med litt forarbeid vil du kunne ende opp med et godt elbilkjøp der både prisen og det du får, stemmer med dine forventninger.

Nissan-Leaf-motor

Det finnes en drøy håndfull merker og modeller som har vært på markedet gjennom flere år i Norge, er solgt i høye antall slik at det både finnes mye brukererfaring og et etablert bruktbilmarked, og har et serviceapparat som dekker store deler av landet.

En slik modell er Nissan Leaf. De første kjøperne som kunne ta i bruk denne bilen, som var en nykonstruert modell fra innerst til ytterst, og tenkt som en elbil fra første skisse, var japanske og tidspunktet var januar 2010. Nissan hadde lagt opp til en produksjonstakt som var atskillig høyere enn noen elbil før denne, og målet var å raskt lansere bilen i flere viktige globale markeder. Først ut var USA, etterfulgt av Europa. Den norske Nissan-organisasjonen lanserte bilen høsten 2011, og det gikk ikke mange månedene før den populære Mitsubishi iMiEV ble forbigått av Leaf på de norske salgsstatistikkene. Godt hjulpet av de mange gunstige fordelene, ikke minst fravær av engangsavgift og mva, ga elbilene helt andre (og gunstigere) prisvilkår enn i andre land. Norge, som ti år tidligere hadde innført en rekke fordeler for å skape markedsmulighter for elbilen Think, ble raskt et land med unikt høy andel av elbiler. At Leaf – som den første elbilen med plass, rekkevidde og komfort til å erstatte en tradisjonell mellomklassebil – er bilen som representerer det store gjennombruddet for elbilinteressen i Norge, er jeg ikke i tvil om. Et trist paradoks er det kanskje at samtidig som Leaf-salget økte for hver eneste dag, ble problemene for norske Think stadig større, og i juni 2012 var konkursen et faktum.

2013-Nissan-LEAF-interior-2

Ved utgangen av mai i år er det solgt over 50 000 batteridrevede elektriske biler i Norge. Av disse utgjør Nissan Leaf en andel på over 13 000 biler, og for deg som er ute etter en brukt elbil bidrar også det store utvalget til å gjøre dette til et aktuelt valg.

De mange brukte Leaf-modellene som selges er imidlertid alt annet like når det gjelder utstyr og spesifikasjoner. Markedet er temmelig uoversiktlig, og det er fort gjort å sammenlikne «epler og pærer» dersom man ikke selv skaffer seg en viss basiskunnskap.

Den første grovorteringen av brukte Leaf kan vi dele i tre kategorier: biler som opprinnelig ble solgt nye gjennom det offisielle Nissanforhandlerapparatet, parallellimportere europeiske Leaf, og til sist Leaf importert fra USA.

«Det er lett å lure seg selv…»

De største forskjellene knyttet til biler innenfor disse tre kategoriene er utstyrsnivå, teknisk vintertilpasning, 240 V ladning mot 110 V for USA -biler og ikke minst ulike garantiordninger. Alt dette bør ha stor innvirkning på bruktprisen, men dette er ikke alltid tilfelle. Noen ganger er også bruktprisen så høy, at det tilsynelatende er lurere å kjøpe en helt ny Leaf hos en norsk Nissan-forhandler, men da er det viktig å kjenne nybilprisene på de ulike utstyrsvariantene og det mest vanlige tilleggsutstyret som folk velger.

Eksempler på slikt utstyr er navigasjon og applikasjonen «Carwings» , der det sistnevnte er en mulighet til avansert forhåndsprogrammering av alt fra fjernstyring av kupevarmen, mens bilen lades opp, til info om ladestasjoner i nærheten. USA-modellene kan ikke benytte sine versjoner i Europa, og uansett hva en selger sier om mulighetene for å omprogrammere dette, er det feil. Det er ikke mulig  – like lite som en FM-radio med kun en desimal etter komma på den valgte frekvensen (som i USA ) lett gir et dårligere radiomottak i Norge.

Nissan-leaf-electric-vehicle

Biler som kommer fra USA har modellgradene SD og SL. I Europa selges Leaf i de fleste land i to utstyrsgrader, ikke så ulikt det vi finner i Norge. Mellomnivået i Norge har betegnelsen Acenta, som i mange europeiske land er grunnmodellen. I Norge selges en enda høyere spesifisert utgave under navnet Nordic, mens toppmodellen heter Tekna. Et raskt blikk på forskjellene i utstyr gjør det lett å begripe at det bør være forskjeller i bruktbilprisene på importerte biler, og også brukte “norske” biler, men dette er langt fra tilfelle hos mange selgere.

 

Fra 2012 ble det gjort en del endringer på USA-modellen, slik at disse er likere de Leaf-utgavene som selges i Europa. Den aller viktigste endringen er oppvarmingen av batteriet når kjernetemperaturen på batteripakken blir lav som følge av lav utetemperatur. Dette har helt fra første dag vært en del av «vinterpakken» som biler importert gjennom det offisielle norske Nissan-nettverket har hatt, der også oppvarmede forseter og oppvarmet ratt inngår.

Også når det gjelder ladning er det viktig å være klar over forskjellene på en 110V USA-tilpasset Leaf og en 240V Europa-modell. Den originale ladekabelen som brukes på norsk-tilpassede biler har et tverrsnitt som er beregnet på 240V og en strømstyrke mellom 10 og 16A. Dette vil gi oppladningstider fra 8-10 timer for et nesten utladet batteri. Med en standard USA ladekabel/boks blir oppladningstider 12-14 timer med f.eks en 10A strømkurs. For å kunne bruke denne kabelen/boksen må også støpselet skiftes til norsk standard.

En av utfordringene ved timelang og gjentatt ladning av en elbil fra en standard husholdningskontakt er faren for overoppheting, en «sveise-effekt» i kontakten, eller en strømbue om det er dårlig kontakt. Alt dette kan føre til brann, og en feilaktig montert- eller dårlig tilskrudd støpselet som er skiftet ut på kabelen, utgjør nok en risiko.

Har man en elbil som skal lades fra samme strømkurs hver eneste dag, anbefaler importørene av alle norske elbil-merker at det installeres en «Wallbox» for ladning av bilen.  Denne tilkoblingsboksen har en intelligent elektronikk som overvåker ladespenningen, temperatur, har kortslutningsvern og skal tilkobles bilen med den atskillig tryggere CHAdeMO-kontakten og kabelen. Velges en 6,6 kW lader som tilvalg, reduseres ladetiden til bare 4 timer

 

Batteripakken er i første rekke det som gir elbilen en brukbar rekkevidde. Gjennom ulike elmotorer og styringselektronikk forsøker produsenten å få til et så lavt strømforbruk per kjørte kilometer som mulig, og så effektiv regererering av bremseenergi som mulig. Derfor har den seneste utgaven av Nissan Leaf (2013) en høyere oppgitt rekkevidde enn de tidligere utgavene. Dette skyldes bedre energikontroll, enda bedre tilbakeføring av retardasjonsenergi og bruk av mer effektive elektriske ledere i hele elektronikken. Batteriet er i prinsippet det samme.

En Nissan Leaf fra 2011 har en oppgitt rekkevidde på 175 km, mens dagens Leaf har en oppgitt rekkevidde på 199 km etter NDEC norm. Tar du utgangspunkt i en rekkevidde ned mot 55-60% av dette året rundt, er du på den sikre siden når det gjelder å alltid kunne nå det planlagte målet uten lading underveis. En dyktig fører i kombinasjon med gunstige temperaturforhold vil imidlertid kunne nå tett opp til den oppgitte rekkevidden

Nissan_Leaf_Charging_Device

Det kan utvilsomt være fristende å kjøpe en brukt USA-importert Nissan Leaf. Selv har jeg kommet over privatimporterte biler som nå selges ned mot 100 000 kroner. Skal du ha enkel transport over en kjent strekning, og du ikke er opptatt av muligheten til å forhåndsvarme bilen, eller bruke noen av de andre avanserte funksjonene, kan dette være et greit valg. La oss bare håpe at batteripakken ikke viser tegn til redusert kapasitet (vil til slutt skje etter mange nok oppladinger, eller ved defekte celler), for vor skal du henvende deg med en eventuell reklamasjon?

Biler som er solgt som nye gjennom norske forhandlere er ikke bare spesifisert i henhold til nordiske krav, men kommer også med fem års garanti (som alle andre biler i Norge) der også batteriet er inkludert . I denne sammenhengen skal vi påpeke at VW gir e-Golf en utvidet 8-års garanti på batteriet.

Hvor rimelig bør en brukt Leaf være for at det skal “lønne” seg å ha kjøre med en kort, eller nesten ingen restgaranti igjen på bilen? Nissan Leaf fremstår som driftsikker og eiere vi har snakket med skryter av bilen. Biler som har kjørt 20-30 000 kilometer viser ingen tegn til “trette” batterier.

En ny Nissan Leaf  209 000 kroner (vi har sett kampanjepris på 190.000 kroner nå på forsommeren) mens toppmodellene har en listepris på ca 250 000 kroner. I tillegg kommer ting metallic-lakk, lettmetallfelger, osv, som på alle andre bilmodeller.

For rundt 150 000 kroner får du 21012-modeller som er solgt som nye gjennom Nissan-nettverket i Norge, og 2013-modellen med lenger rekkevidde for ytterligere 20-25000 kroner. Privatkjøp kan være gunstig, men vær nøye med å sjekke bilens føtsregangsregistring, registeringsland og originaldolumenter/servicehefte.

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på