Bruktbil – Mercedes B-klasse

I motsetning til A-Klasse er B-Klasse fortsatt tro til sitt opprinnelige konsept – selv etter lansering av en helt ny modellgenerasjon. Like gledelig er det å kunne konstatere at dette er en bil med få feil og mangler.

Den som tenker på ”B-Klasse” som et andrevalg – noe ”sekunda” som ligger etter det vi finner i kategori A – ser definitivt på den kompakte MPV’en fra Mercedes med urett. Ikke minst når vi betrakter den andre modellgenerasjonen – lansert i 2011.

Denne rommelige forhjulsdrevede bilen er knapt noe mindre kvikk og håndterbar enn den teknisk ganske likt oppbygde A-Klasse, og overbeviser i tillegg med sin ualminnelig høye driftssikkerhet og lave feilfrekvens. Et bruktkjøp av en Mercedes B-Klasse er i følge DEKRA-rapportene trygt og nærmest risikofritt.

MOTOR/DRIVLINJE

Det finnes et nærmest uendelig utvalg av ulike bensin- (122-211 hk) og dieselmotorer (90-177 hk) i modellgenerasjonen som kom i 2011. Mest vanlig i Norge er 180 CDI dieselmotoren, dernest 200 CDI og bensinmotoren 180. Utgaver beregnet på gassdrift er populært på kontinentet, men ikke solgt i Norge. Det er derimot utgaven med el-motor, som kom i 2014. Utstyrsvariantene inkluderer automatisert dobbelclutch-girkasse og firehjulsdrift. Det er viktig å merke seg at utgaver som ble førstegangsregistrert i 2014 hadde en tilbakekallingsaksjon på grunn av en defekt tetningsring i motoren – noe som førte til oljelekkasjer ved strammerne til registerkjedet. Sjekk at dette er utført.

Motorutvalget er stort, men i Norge er det 180, 180 CDI (bildet) og 200 CDI som var det mest solgte i denne tidsepoken.

KAROSSERI

I motsetning til den kupé-aktige nye A-Klasse er dette en bilmodell med solide plassforhold på alle områder. Et baksete som kan forskyves i lengderetningen og et passasjersete foran på høyre side som kan foldes helt flatt, er en del av det utstyret som er tilgjengelig på B-Klasse. Dette er ikke standardutstyr, men svært mange biler på markedet har dette fleksible og praktiske ekstrautstyret. Det er verd å lete etter en bil med dette.

MATERIALVALG/KVALITET

Det finnes MPV’er i mange ulike prisklasser. Et blikk på innredningen i B-Klasse bekrefter at denne hører til i den øvre prisklassen i dette segmentet. Også når det gjelder monteringskvalitet og passform er det så visst ingen grunn til å klage.

Førerplassen er grei og oversiktlig. Den høyt plasserte navigasjonsskjermen kjenner vi også fra andre Mercedes-modeller.

SIKKERHET

På dette området orienterer B-Klasse seg mot det samme høye sikkerhetsnivået som kjennetegner bilmerket Mercedes forøvrig. Tilbudet av ulike elektroniske førerassistansesystemer er langt mer omfangsrikt enn det som er  vanlig for MPV’er i denne klassen. Riktignok er de fleste av disse kun tilgjengelig som ekstrautstyr, men finnes på svært mange av bilene som er solgt i Norge. I 2014 leverte Mercedes ut et antall B-Klasse der festene til sikkerhetsselene ikke var godt nok tilskrudd, og dette medførte en tilbakekallingskampanje.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

Også på dette området klarer en brukt B-Klasse seg godt gjennom DEKRA-testene uten at det oppdages nevneverdige feil eller mangler. Med unntak av biler som er utstyrt med Sportspakke (tilvalg) og dermed senket, har B-Klasse en fjæring som kan fremvise gode manerer – om enn ikke like komfortabel som de klassiske sedanene fra Mercedes. Styring og bremser er velfungerende og tilfredsstiller selv sportslig engasjerte førere.

Det store bagasjerommet byr på høy fleksibilitet og er lett å både laste og unytte optimalt.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Ser vi på denne B-Klasse generasjonen, som ble lansert sent i 2011, er det et stort og omfattende tilbud av bruktbiler på det norske markedet. På grunn av myndighetenes avgiftspolitikk ble et flertall solgt med dieselmotorer. Særlig 180 CDI (109 hk) er nå lett tilgjengelig. Alle utgaver (med unntak av elbilen) har turbomotorer, og disse gir en god miks mellom ytelse og forbruk. Bensinutgaven B180 har en effekt på 122 hk, men et dreiemoment på beskjedne 200 Nm gir denne utgaven noe mindre dynamikk og kjøreglede. Med en 200 CDI dieselmotor under panseret blir en B-Klasse svært velbalansert og harmonisk. Sammen med generasjonsskiftet introduserte også Mercedes en ny 6-trinn manuell girkasse og en 7-trinns dobbelclutch automatisert girkasse (kostet 20 000 kroner ekstra i 2012) på B-Klasse.

Vi har allerede nevnt det variable baksetet og passasjersetet foran som kan felles ned som attraktivt utstyr, og det kan lønne seg å sette opp en liste over hvilket utstyr du ønsker deg. Med flere hundre brukte B-Klasse til salgs, er det ikke vanskelig å finne en bil som passer deg.

I 2014 kom det en betydelig facelift og i 2015 kom det adaptiv fjæring på B-Klasse. Dette er naturligvis de to dyreste årgangene å kjøpe brukt i dag – særlig om du også velger en utgave med 4Matic firehjulsdrift. I lys av de gode testresultatene og den lave feilfrekvensen anser vi det imidlertid som lite risikabelt å kjøpe eldre utgaver (tilbake til 2011) av B-Klasse, selv om de har en høy kilometerstand.

Det er et betydelig prisskille mellom generasjon 1 (fram til 2011) og generasjon 2, og her er det viktig å holde tungen rett i munnen og ikke falle for fristelsen til å ”spare” 50 000 kroner. En ryddig B-Klasse av 2011/2012-modell koster fra 150 000 kroner og oppover. Bor du utenbys kan det nå være et gunstig tidspunkt å handle dieselbiler hos selgere i storbyer som Oslo, Bergen og Trondheim, der bompenge-regimet vil gjøre det ugunstig å kjøre dieselbiler. For snaue 250 000 kroner får du en velutstyrt tre år gammel B-Klasse med lav kilometerstand og godt utstyr, mens et par år gamle firehjulsdrevede eksemplarer koser +/- 350 000 kroner. Sistnevnte er absolutt et interessant alternativ til de betydelig dyrere SUV’ene med samme motor og drivlinje.

HVOR GOD ER MERCEDES B-KLASSE?

Den andre generasjon B-Klasse har ingen fremtredende svakheter, noe som gjør at den kommer godt ut av DEKRA-testene innenfor alle kategorier. I mer sjeldne tilfeller kan B-Klasse ha mangler ved lys og dårlige resultater fra utslippsmålingene.

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på