Bruktbil – Land Rover Freelander II

img_4327

Denne kantete briten viste i sin tiden veien inn i den bilklassen som i dag omtales som de kompakte SUV-ene. I sin andre generasjonen kom også Freelander med mer drivstoffgjerrige motorer og lettere utgaver med forhjulsdrift.

Allerede i 1998 sveipte Land Rover den første bølgen av kompakte terrengbiler over den engelske kanal med full tyngde inn i det kontinentale Europa. Nyheten bar navnet Freelander, og i motsetning til sin velkjente stamfar Defender, var den grensesprengende nykommeren basert på et selvbærende karosseri, individuelt hjuloppheng og en firehjulsdrift basert på en Haldex-kobling i stedet for en komplisert fordelingsgirkasse og senterdifferensial. Dette tekniske konseptet viste seg å være temmelig solid, og på dette området har Dekra-rapportene hatt lite å påpeke gjennom årenes løp.

MOTOR/DRIVLINJE

Vi skal forlate den første generasjonen raskt, men bare slå fast at den såkalte K-motoren, en bensinmotor på 1,8 liter, hadde enorme problemer med toppakningen og selv om den fikk flere modifikasjoner, ende det opp med mengder av frustrerte eiere. De interessante motorvariantene som kom med generasjon II, lansert i 2006 som 2007-modell, er knyttet til de firehjulsdrevede drivlinjene. Foruten den tørste 3,2 liter bensinmotoren på 233 hk, ble det også på dieselsiden levert motorer med effekter opp til 150 hk fram til 2010 – i kombinasjon med både manuell- og automatisk girkasse. I forbindelse med faceliften dette året ble det ikke bare introdusert en atskillig gjerrigere turbo-bensinmotor på 241 hk, men også to nye dieselmotorer på 150 og 190 hk, foruten en prisgunstig innstegsmodell med forhjulsdrift.

Land Rover Freelander III

KAROSSERI

Allerede i sin grunnutgave fremstår innredningen i Freelander II med bra monteringskvalitet, gode materialvalg og et godt totalinntrykk. Både foran i bilen og i baksetene er plassforholdene gode, samtidig som et bagasjerom som kan varieres mellom 405 og 1670 liter og en tilhengerkapasitet på inntil to tonn er ganske klassetypisk.

MATERIALVALG/KVALITET

På grunn av sin dårlige rustbeskyttelse og problematiske 1,8 liters bensinmotor fikk den første Freelander-generasjonen – utviklet og produsert i regi av BMW – et temmelig dårlig rykte. Modeller produsert fra 2000 – under Fords eierskap, og fra 2008 eiet av indiske Tata- kan vise til en kontinuerlig forbedring på flere ulike områder.

SIKKERHET

Med fem airbags, automatiske beltestrammere foran og Isofix-fester for barneseter i baksetet, oppnådde Freelander II fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstesten. Bremsene har bra virkning og ESP er standardutstyr.

FJÆRING/HJULOPPHENG

Hjulopphenget i Freelander II er primært satt opp for å yte sitt beste på veier og på fast underlag forøvrig, fremfor å markere merkets legendariske terrengegenskaper. Prisen for en god fjæringskomfort er imidlertid en noe mer fremtredende krengning på svinget vei. De litt mer påkostede modellene er utstyrt med «Terrain Response» – som ved hjelp av elektronikk styrer firehjulsdriften i ulike forhåndsprogrammerte modi. Dette systemet gir bedre fremkommelighet, og er absolutt å anbefale.

Land Rover Freelander III

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

I likhet med de fleste firehjulsdrevede SUV-er, vil vi også her anbefale utgavene med dieselmotor. For de første Freelander II årgangene (fra 2006) betyr det alså den 152 hk sterke dieselen på2,2 liter. Først i 2010 kommer de nye 150 hk (TD4) og 190 hk (SD4) dieselmotorene som møter Euro 5 avgasskravene. Dette er naturligvis også de dyreste. Årgangene gjenspeiler også graden av rustproblemer. Den første generasjonen – som ble produsert fram til 2006 – faller helt i gjennom. Skal man ha en Freelander er det generasjon II som gjelder – og da helst med diesel-partikkelfilter og Euro5 eller høyere utslippsstandard. Spesielt sparsommelige og anbefalelsesverdige er i så måte eD4-utgavene med start/stopp automatikk og forhjulsdrift, men dette er en uvanlig variant i Norge. Attraktiviteten som bruktbil er også knyttet opp til utstyrsvarianten. Selv om ogsågrunnmodellen «S» hadde et greit utstyrsnivå i Norge, har vi allerede nevnt at «Terrain Response» kun var standard på de to øverste nivåene, HS og HSE. Skinninteriør finner du kun på den dyreste varianten. Den som ønsker å kjøre i terrenget eller trekke tilhengere, bør naturligvis satse på utgaven med firehjulsdrift og en trekkevne på inntil to tonn. Befinner du deg i motsatt ende, og faller for Freelander II på grunn av utseendet, den oversiktlige førerplassen og de gode plassforholdene, kan kanskje utgaven med kun forhjulsdrift være et ”kjøp” når den dukker opp i annonsene. En av de få utgavene som er solgt med bensinmotor i Norge kan naturligvis også ha muligheten til å bli en riktig «Joker» – sett at myndighetens motstand mot dieselbiler fortsetter.

HVA KOSTER DEN?

De eldste Freelander II finner vi annonsert helt ned til 108 588 kroner på markedsplassen finn. Det kan være veldig mye bil for pengene – men det er viktig å sjekke at bilen er fri for de feil og mangler vi anfører under. Praktisk talt alle biler Freelander II av årgang 2007-

Land Rover Freelander III

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på