Bruktbil: KIA Cee’d

En ny generasjon av den kompakte og praktiske familiebilen ble lansert i 2012. Samtidig ble programmet utvidet til å omfatte tre ulike karosserivarianter. Kia Cee´d er en bil som byr på både høy driftssikkerhet og syv års nybilgaranti.

I likhet med søstermodellen Hyundai i30 er også Kia Cee’d utviklet i Europa, og bilen blir produsert ved en ny og moderne fabrikk i Slovakia. På mange måter var det den første Cee’d-generasjonen (2007 til 2012) som for alvor satte bilmerket på Europakartet. Design, kvalitet og en unik 7-års garanti løftet Kia fram i rampelyset, og modellen kunne absolutt måle seg med de fleste av konkurrentene. Det gode arbeidet fortsatte med generasjon to, og særlig på områdene kvalitetsopplevelse, komfort og sikkerhet har modellen tatt nye steg oppover. Siden faceliften i 2015 har også bilen fått flere førerassistansesystemer og en drivstoffgjerrig tre-sylindret bensindrevet turbomotor. Spesielt attraktivt for en bruktbilkjøpere er det faktum at modellen er gunstigere priset enn modeller som Golf, Fokus og Auris, med flere, men har en svært god og omfattende syv års garanti som følger bilen. Cee’d er sammen med Sportage og elbilen Soul de mest solgte Kia-modellene i Norge.

MOTOR/DRIVLINJE

De mest vanlige motorene i Cee’d er de trauste firesylindrede sugemotorene med 1,4 eller 1,6 liters slagvolum (100-135 hk), som slett ikke hører til de mest kultiverte eller dynamiske i sitt arbeid. Alternativet til disse bensinmotorene er en 1,6 liters diesel som til å begynne med hadde en effekt på 90- eller 128 hk. Etter faceliften i 2015 økte effekten på sistnevnte til 136 samtidig som den oppfyller Euro 6 utslippsnormen. Noe mer sjeldne bruktbiler er utgavene med  bensindrevede turbomotorer på 1,0 liter (3 sylindere) eller 1,6 liter (4 sylindere).

Sportswagon (SW) er 20 centimeter lenger enn standardmodellen, og dette gir et større bagasjerom og mer fleksibilitet som en familiebil.

KAROSSERI

Den som ikke greier seg med det klassetypiske bagasjerommet på kombikupé-utgaven, som kan varieres mellom 380 og 1318 liter, bør kikke i retning stasjonsvognen som har betegnelsen Sportswagon. Mange nordmenn gjør dette, og får da en rommelig familiebil som er 20 cm lenger og får dermed et bagasjerom som kan varieres mellom 528 og 1642 liter. Mer eksotisk på norske veier kupé-modellen Pro Cee’d. Innvendig er den like rommelig som kombikupe-utgaven og de eneste begrensningene er dårligere utsyn gjennom de smalere sidevinduene og et mer besværlig innsteg til baksetet.

MATERIALVALG/KVALITET

Interiøret fremstår som pragmatisk, solid og ryddig. De få punktene som ble kritisert på den første modellgenerasjonen er det ryddet opp i, og det er ingenting å sette fingeren på.

Interiøret er nøkternt og oversiktlig. Velfungerende, men uten anstrøk av luksus.

SIKKERHET

Når det gjelder områder som førerassistansesystemer og automatisk oppbremsing ligger Cee’d et lite hakk bak mange av konkurrentene. Euro NCAP kollisjonstesten er imidlertid gjennomført med god beskyttelse av de som sitter i bilen, og den er tildelt fem stjerner (av fem mulige).

FJÆRING OG HJULOPPHENG

Ved kjøring i høye Autobahn-hastigheter (Tyskland) kan den ellers så stabile forhjulsdrevede bilen oppleves litt svømmende i styringen. De tre ulike kjøreprogrammene endrer noe på graden av servo-assistanse, men greier ikke å bidra til å forbedre den manglende kommunikasjonen mellom veiunderlaget og rattet.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET

Generasjon to starter med årsmodell 2013 i Norge, og blant de tidlig solgte bilene er det en overveiende andel av 5-dørs kombikupé-modeller. Det er solgt atskillig færre stasjonsvogner (SW), og en 3-dørs Pro Cee’d er knapt å se. Fra den første del av perioden er det mange eksemplarer med 1,6 liters dieselmotor som tilbys, men det er slett ikke vanskelig å finne gode eksemplarer med både 1,4 og 1,6 liters bensinmotoren. Den førstnevnte oppleves litt i svakeste laget når den sitter i stasjonsvognen og en 1,6 GDI har langt bedre kraftreserver. Med dieselmotorene får man allerede fra den minste 90 hk utgaven bedre trekkraft og lavere drivstoffkostnader. Mest attraktive i så måte er utgavene med 115 og 136 hk.

I motsetning til den foregående modellgenerasjonen, der det ble gjennomført flere årlige oppgraderinger, er det ingen slike hensyn å ta når det gjelder kjøp av en brukt Cee’d generasjon 2. Man kan gjerne velge tidlige 2012/2013-modeller. Det handler bare om kilometerstand og vedlikehold. Bortsett fra introduksjonen av den tre-sylindrede turbomotoren brakte faceliften i 2015 ikke med seg vesentlige forbedringer.

Grunnmodellen Classic har et beskjedent utstyrsnivå, men det finnes pluss-pakker som øker både komfort og bruksegenskaper. Modellen ”midt på treet” er Comfort, mens Exclusive byr på finere innredning, mer påkostet standardutstyr og dermed mer brukerglede. Vi nevner bare kort detaljer som navigasjon, oppvarmet ratt og Bi-Xenon lys. Uansett utstyrsvalg har bilen 7-års garanti ellet 150 000 km. Det er sterkt, og et godt argument når man sammenlikner en brukt Cee’d med et annet merke. De tidligste utgavene ligger nå med kjørelengder mellom 70’ og 100’ kilometer og tilbys prismessig i området mellom 125 000 og 175 000 kroner, avhengig av motor og utstyrsnivå. Vi ser på prisbildet at dieselmotorene står under press, mens den supergjerrige 1,0T-GDi bensinmotoren fra 2015-2016 er vanskeligere å finne . Disse nyeste utgavene annonseres for priser som ligger i områder mellom 225 000 og 250 000  kroner.

HVOR GOD ER EN KIA Cee’d?

Den andre Kia Cee’d generasjonen fremstår både mer sportslig og mer gjennomarbeidet enn forgjengeren. DEKRA er Europas største testorganisasjon, og i mangelstatistikken viser Cee’d i alle karosserivarianter – også eksemplarer som har en høy kilometerstand -gjennomgående færre feil og mangler enn gjennomsnittet for klassen. Kun bemerkninger knyttet til mangler ved lys er notert, men dette er normalt ganske billig å utbedre.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på