BRUKTBIL – Jaguar XF

Kan en brukt Jaguar XF – enten du velger den som en elegant business-sedan eller som sportslig stasjonsvogn – være et interessant valg i stedet for de tradisjonelle premium-merkene i den øvre mellomklassen? Prisene er i hvert fall ikke avskrekkende.

Jaguar har alltid hatt en magisk tiltrekning på folk med sans for bil og stil. Et britisk nobelmerke med forankring i sportslig eleganse og komfort på høyt nivå. Men også et merke der rykter om frynsete kvalitet og mange særegne tekniske løsninger har fått dominere. Høye reservedelspriser, kostbare reparasjoner og en beskjedent nett av serviceverksteder i Norge har forsterket disse fordommene.

Da Ford kjøpte dette bilmerket i 1989 var vekstplanene store, og tankene om å skape synergier var visjonære. Men beslutninger som f.eks å bygge en Jaguar X-type basert på Ford Mondeo-plattformen falt ikke i god smak hos Jaguar-entusiastene. Ford tapte mange penger på Jaguar, og solgte selskapet til det gigantiske indiske industriselskapet Tata i 2008 – sammen med merkene Land Rover og Range Rover.

Dette, sammen med introduksjonen av den nye XF-modellgenerasjonen i 2008 er et av de største vendepunktene i Jaguars historie.

MOTOR/DRIVLINJE

XF er en sportslig orientert sedan (noen kaller den en limousine) og befinner seg i den samme størrelsesklassen som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-Klasse og Lexus GS. Legger vi til Volvo S80/V70 har vi nevnt alle ”premium” merkene i klassen. Her er utvalget av motorer stort, og Jaguar XF er intet unntak. Utvalget spenner over dieselmotorer med sylindervolum fra 2.2 liter og 163 hk  til 275 hk fra 3.0 liters V6. I tillegg kommer bensinmotorene: EnV8 på 5.0 liter og 385 hk, samt toppmodellen XFR-S med hele 550 hk, som begge er utstyrt med kompressor. Den riktige luksusopplevelsen finner vi med 3-liters V6 dieselmotoren, eller V8 bensinmotoren under panseret. Blant de første årgangene (2008 og 2009) er det 2.7 liters dieselmotoren på 207 hk som går igjen i de norske bruktbilannonsene. 3-literen finner du i flere ulike effektvarianter, der 275 hk utgaven er attraktiv, mens de senere 2,2 liters firesylindrede 163 hk dieselmotorene bidrar til å gi XF lave importavgifter og dermed en konkurransedyktig pris i Norge.

Dashbordet og midtkonsollen med den runde girvelgeren gir et elegant uttrykk og understreker Jaguars tilhørighet i premiumklassen.

KAROSSERI

XF har et majestetisk utseende med et karosseri på nesten fem meter, men den innvendige plassen står ikke helt i forhold til dette. Man sitter komfortabelt i forsetene, men i baksetet er det noe trangere. Visst kan to voksne ha det greit på en lengre reise, men noen overklasse-opplevelse er det ikke. Innredning og utstyrsnivå holder imidlertid en god standard allerede på den rimeligste innstegsmodellen.

MATERIALVALG/KVALITET

Innredningen skaper glede gjennom sin moderne og luksuriøse atmosfære, i tillegg til spesialiteter som den runde betjeningskontrollen for automatgiret – den hever seg opp av midtkonsollen ved start – samt de dreibare luftdysene. Men det er ingen grunn til engstelse: Disse spesielle finessene forstyrrer ikke det sobre inntrykket, og med bare noen få unntak er kvalitetsnivået høyt.

Bagasjerommet har et volum på 540 liter og kan utvides gjennom å slå ned seteryggene i baksetet.

SIKKERHET

Når det gjelder førerassiastansesystemer er de viktigste funksjonene til stede, men heller ikke mer. Vinglevarsling ved ufrivillig filskift og en fartsholder som holder avstanden og har nødbremsfunksjon, er det hele. Og når vi først nevner bremsene: Både belegg og skiver slites relativt raskt. Forøvrig viser Bi-Xenon hovedlykter veien.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

Samlet sett møter ikke fjæringskomforten helt de forventninger man har til en bil i denne klassen. Hjulopphenget er satt opp stivt for å kunne gi et høyt tempo gjennom svingene – noe som absolutt høyner kjøregleden, men ulempen er at dette reduserer bilens komfortnivå.

Stasjonsvognutgaven ”Sportbrake” ble lansert i 2012. Det er et større fokus på å være elegant og praktisk enn å ha maksimal lasteplass.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET

Allerede på vårparten i 2008 ble XF lansert i Norge, og praktisk talt alle eksemplarene som ble solgt de første årene er utstyrt med en sekssylindret 2.7 liters dieselmotoren på 207 hk. Disse motorene møter Euro 4 utslippskravene, mens utgaven på 3.0 liter og 211 hk møter Euro 5 kravene. Dette er viktig å merke seg! En facelift kommer i 2011, og med denne lanseres 2.2 liters dieselmotoren på 190 hk. Denne møter  Euro 5 kravene til utslipp. Det kommer også en 163 hk utgave, mens 190 hk-utgaven noe senere økes til 200 hk. Stasjonsvognutgaven ”Sportbrake” ble lansert i 2012, men er et sjeldent syn i Norge. Utgavene med bensinmotor er også sjeldne her på berget, men for den som bil ha er det brukte V8-utgaver å finne. De sikreste kjøpene er biler etter faceliften med Euro 5 motorer og utstyrsgrad Premium-Luxury eller Portfolio. Da får man infotainmentsystem med berøringsskjerm, ofte ”softgrain” skinn og ventilasjon i setene. Slike biler finner du fra 350 000 kroner og oppover, mens de eldste 2.7-literne koster nå ned mot 220 000 kroner. Det er mye luksus for pengene, men en nyest mulig XF, gjerne med 2,2 literen, er nok det beste valget – på litt lengre sikt.

HVOR GOD ER JAGUAR XF

Det hersker ingen tvil om at bilene med figuren av kattedyret i sprang på panseret alltid har vært elegante, men dessverre ikke alltid like pålitelige. Men det har endrets – og i så høy grad at en XF i dag er et godt alternativ til en Mercedes E-Klassen, en BMW 5-Serie eller en Audi A6. Heller ikke mangelstatistikken fra DEKRA, Europas største biltest-organisasjon, avslører noen graverende svakheter. Obligatoriske kontrollpunkter ved et XF-kjøp er bremser og belysning. Under bilen er det viktig å avsløre mulige oljelekkasjer fra motor, girkasse og differensial.

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på