Bruktbil -Hyundai ix35

Med Hyundai ix35 forkortet den koreanske bilfabrikken avstanden til de etablerte konkurrentene med stort hell. Dette bidro til å gjøre ix35 til et attraktivt bruktbilvalg i dag.

Året var 2010, og Hyundai sendte den helt nye iX35 inn på banen for å erstatte Tucson – som gjennom flere å hadde kjempet for å gi Hyundai en plass i det viktige kompakt-SUV markedet i Europa. Mens forgjengeren slet med bremseproblemer, Airbags og lys, viste den nye ix35 seg raskt å være både velbygd og driftsikker. Disse glimrende karaktertrekkene beholdt den fram til den gikk ut av produksjon i 2015.

MOTOR/DRIVLINJE

Til å begynne med var denne klatreren utstyrt med en to-liters bensinmotor på 163 hk, eller en av de mer attraktive dieselalternativene på 136 eller 184 hk. Bilen kunne også leveres med firehjulsdrift som ekstrautstyr – det var kun den kraftigste dieselutgaven som var utstyrt med dette som standardutstyr. Allerede et snaut år etter lanseringen i Norge dukket det også opp to mindre motorvarianter på 2011-modellen: En 1.6 liters bensinmotor på 135 hk og den drivstoffeffektive 1,7 liters CRDi dieselmotoren på 116 hk. Disse to variantene er levert kun med forhjulsdrift, men kunne spesifiseres i mer drivstoffgjerrige ”Blue”-utgaver med blant annet start/stopp automatikk.

En sparsom dieselmotor på 1.7 eller 2.0 liter er de mest solgte motoralternativene.

KAROSSERI

Med sin lengde på 4,41 meter er ix35 nesten på centimeteren identisk med den markedsledende SUV’en VW Tiguan. Tilsvarende rommelig er den også innvendig. Særlig i baksetet er plassforholdene bra – med god takhøyde for selv høye voksne passasjerer. Interiøret fremstår totalt sett som glimrende: Setene er komfortable, det er mengder av oppbevaringsrom rundt om, og infotainmentsystemet (tilleggsutstyr) er funksjonelt og tidsmessig. Karosseriets hekkparti oppleves uoversiktlig fra førerplassen, og dermed anbefaler vi å finne biler utstyrt med parkeringsensorer. Disse er standardutstyr på utstyrsnivå ”Comfort”, og høyere.

MATERIALVALG/KVALITET

Til tross for at denne kompakt-SUV’en ikke befinner seg på riktig samme nivå som de tildels betydelig dyrere ”premium”-konkurrentene, er den tiden da Hyundai var kjent for sine enkle og billige løsninger definitivt et tilbakelagt stadium. Solide materialvalg, høy monteringskvalitet og ikke minst 5-års totalgaranti inngir tillit.

SIKKERHET

Allerede fra første stund var ix35 utstyrt med fem kollisjonsputer, ESP og ”Hill Descent Control” – en bremsehjelp ved kjøring nedover bratte bakker – som standard. Utstyr som tåkelykter og dekktrykkvarsling kunne bestilles, og kommer vi opp på ”Premium” utstyrsnivå er både Xenon-hovedlykter og regnsensor en del av utstyret du får på en ix35. Viktigst av alt: Uansett om det er utstyrsnivå Classic, Comfort eller Premium, oppnådde ix35 fem av fem mulige stjerner i Euro-NCAP kollisjonstesten.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

Fjæringskomforten er gjennomsnittlig, og dette skyldes i første rekke at støt fra korte dumper trenger gjennom understellets demping. Den litt hardt oppsatte fjæringen bidrar til at ix35 kjører sikkert gjennom svingen, uten de helt sportslige ambisjonene, men med en glimrende håndterbarhet i bytrafikken.

Det moderne interiører byr på både høy komfort og gode materialvalg.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Allerede på det laveste utstyrsnivået (Classic) byr ix35 en rekke godbiter som standard. Vi nevner kort, klimaanlegg, CD-radio med USB-inngang, oppvarmede sidespeil, med mer. Utstyrsvarianten Comfort har parkeringssensorer, tåkelys, lyssensor, klimautomatikk og et mer påkostet interiør.

Når det kommer til motorvalg dukker flere viktige spørsmål opp: Skal det være en ix35 med firehjulsdrift, eller rekker det med forhjulstrekk? Den mest solgte (og mest anvendelige) motoren i utgavene med drift på bare forhjulene, er 1,7 CRDi. Den minste 1,6 liters bensinmotoren er nesten en sjeldenhet i Norge – norske politikere ville at ”alle” skulle kjøre diesel – og justerte avgiftene deretter. Det er lettere å finne en pent brukt 2,0 CRDi dieselutgave – gjerne toppmodellen med med 184 hk og firehjulsdrift som standard, enn en 2,0 bensinutgave med 163 hk og firehjulsdrift. Mange mener at SUV’er er best med en dieselmotor – både på grunn av dreiemoment og forbruk, men dette er det en del norske politikere som ikke er helt enige i…

Hyundai iX35 fikk en liten facelift høsten 2013, men dette har ingen særlig betydning for bruktprisen. Velholdte modeller med lav kilometerstand og god servicehistorikk er uansett de mest attraktive. Det finnes en ix35 for nærmest enhver lommebok, og kan du leve med en 6 år gammel bil som har gått drøye 100 000 kilometer kan du få en fin 1,7 CRDi med forhjulsdrift  til 135 000 kroner. Strekker du deg mot 160 000 kroner dukker de første firehjulsdrevede to-literne opp. Med 200 000 kroner på bok får du enten en tre år gammel 1,7 med behagelig kort kilometerstand – eller en fullspekket firehjulsdrevet utgave som har gått noe lenger. Det er ikke mye ”småbil” man får for 330.000 kroner, men dette beløpet gir deg faktisk en vel 2 år gammel ix35 med firehjulsdrift. Med fortsatt 3 år totalgaranti er dette slett ikke et dumt bilvalg,

Panaorama soltak (ekstrautstyr) bringer lys og luftighet til interiøret

HVOR GOD ER HYUNDAI iX35

Med ix35 har den koreanske bilfabrikken tatt i bruk all sin erfaring, og denne kompakte SUV’en kan vise til gode resultater på praktisk talt alle områder i de europiske DEKRA-testene, i forhold til sin forgjenger. Kun anmerkninger knyttet til bremseslitasje og mangler ved lys fremtrer litt oftere enn gjennomsnittet for denne biltypen.

 

TEKNISKE DATA

 

KATEGORI                         1.6                               1.7 CRDi                  2.0 CRDi

Motor/syl.                            Rekke/4                     Rekke/4                     Rekke/4

Slagvolum, ccm                       1591                        1685                        1995

Effekt kW/hk                      99/135                       85/116                   135/184

v/turtall                                6300                      4000                           4000

Maks moment                     164 Nm                  260 Nm                     383 Nm

v/turtall                               4850 o/min             1250 o/min               1800 o/min

Tomvekt/last  kg                1380/450                1490/450                     1600/540

L x B x H mm                 4410x1820x1670       4410x1820x1670    4410x1820x1670

Bagasjerom l/VDA            465-1436                  465-1436                  465-1436

Toppfart                             178 km/t                   173 km/t                  194 km/t

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på