Bruktbil – Honda Civic

Et futuristisk ytre har vært et kjennetegn for Honda Civic gjennom mange år. Den niende generasjonen er intet unntak. Men under det særpregede karosseriet skjuler det seg en bunnsolid kompaktmodell med forbløffende god innvendig plass.

Den som er ute etter en kompakt familiebil som skiller seg litt ut fra det ordinære, kan raskt komme til å stoppe opp ved Honda Civic. Er den verd å kikke nærmere på? Både utseendemessig og innvendig fremstår den ved første øyekast ganske stor og rommelig. Og her ligger noe av overraskelsen: Til tross for sitt særpregede ytre er Civic et praktisk bekjentskap – som i tillegg lokker med flere attraktive motorvalg.

MOTOR/DRIVLINJE

Den rimeligste utgaven har den 100 hk sterke bensinmotoren under panseret, og den arbeider med friskhet og turtallsvilje. Atskillig kraftigere skyv får vi naturligvis fra den 42 hk sterkere 1,8 literen, mens det er de to dieselmotorene som byr på den beste balansen mellom forbruk og trekkraft. Den store 2.2 i-DTEC har et dreiemoment på 340 mens den mindre 1,6 dieselmotoren, som ble lansert i 2013, et dreiemoment på Nm. Takket være fine manuelle girkasser med en godt plassert girspak og tette steg byr Civic på fine prestasjoner – uansett hvilken motor man velger.

KAROSSERI

Den niende generasjonen ble lansert i 2011 og alle utgaver – med unntak av Sedan-modellen som ikke selges i Norge – er fem-dørs varianter. Første «modellår» i Norge er 2012, og året etter, i 2013, dukker også den 22 centimeter forlengede stasjonsvognen Tourer opp. Med et bagasjerom som kan vokse fra 624 til hele 1668 liter, og en utforming som gjør at man virkelig får plass til mange kofferter, er Civic Touring helt suveren. At bakruten heller ikke er to-delt – slik som på kombikupéen – er også en fordel når det gjelder oversikt bakover. Alle Civic-varianter har bensintanken plassert under forsetene og dette åpner for en høyst uvanlig – men uhyre smart bakseteløsning. Ikke bare kan bakseteryggene felles ned på vanlig måte, men selve sitteputen kan også slås opp – som stolene i en kinosal – og dermed får man et praktisk og høyt lasterom som er tilgjengelig gjennom de bakre sidedørene. Om vi skal trekke fram en ulempe, må det være at sitteposisjonen i forsetene blir noe høyere enn i andre biler i denne klassen.

MATERIALVALG/KVALITET

Civic har til alle tider fremstått som en kompakt familibil med god monteringskvalitet, der utstyrsnivået har vært bra, helt fra rimeligste innstegsmodell i Norge. Den niende generasjonen er heller intet unntak fra denne tradisjonen. Leter man opp en av de velutstyrte Executive-modellene i bruktbilannonsene får man et utstyrsnivå av høyeste klasse.

SIKKERHET

Seks kollisjonsputer, ESP og i tillegg sikre og forutsigbare kjøreegenskaper er noe av det denne japanske bilen byr på. På de mer påkostede utgavene finner vi Xenon hovedlykter og teknologiske godbiter som nødbremsassistent og adaptiv fartsholder.

FJÆRING/HJULOPPHENG

Tradisjonelt er Honda Civic konstruert med tanke på en sportslig karakter, og dermed er fjæring og støtdempere balansert mot det faste. Samtidig er styringen ganske direkte og bidrar tilkjøregelden. Noe støt og slag fra fjæringen på dårlig underlag blir man imidlertid nødt til å leve med. Stasjonsvognmodellen er i noen utgaver levert med adaptive støtdempere på bakakselen.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET

At Civic konkurrerer med velkjente bestselgere som VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris (for å nevne tre av veldig, veldig mange…) er helt klart. Men gjennom å være både rommelig og smart kan den så absolutt være et interessant valg. Den typiske «Norgesmotoren» er 1.4 i-VTEC, mens 1.8 literen med sine 142 hk og 0-100 km/t akselerasjon på 9,1 sekunder, er modellen som utstråler det sportslige (Det finnes også en Civic R, men det er en annen historie). Den 2.2 liter store dieselmotoren gjorde Civic dyr (grunnpris kr 306 000 i 2011), men da 1.6 literen kom i 2013 fikk norske Civic-kjøpere et attraktivt tilbud. Ser vi på bruktmarkedet er alle motorvarianter godt representert, og den første årgangen kan du i dag finne til priser helt ned mot 130 000 kroner. Da dreier det seg som oftest om 1,4 literen i rimeligste Comfort-utgave. Skal du opp på 1,8 literen – gjerne i de høyere utstyrsversjonene – ligger mange eksemplarer i prisområdet 160 – 199 000 kroner. I dette prisleiet befinner også både 2.2 dieselen med litt lengre kjørelengder seg, samt 1.6 diesel lavkilometer-utgaver som bare er vel to år gamle. Slik de politiske vindene blåser nå, er 1.8 liters bensinutgaven trolig det beste valget her i Norge. Utgaver med lav kilometerstand eller automatgir kan ligge høyere enn våre prisantydninger. For stasjonsvognutgaven Tourer er utgaven med 1.6 dieselmotor og 1.8 bensin de mest tallrike i bruktmarkedet. Prisene er også gjennomgående noe høyere enn tilsvarende årganger av kombikupé-utgaven.
Civic fikk en liten facelift i 2014 der resultatet er et litt finere interior og et oppgradert infotainment-system. Uansett årgang vil vi imidlertid anbefale å være på utkikk etter Executive utgaven, som også ble solgt i utgaver med navi, skinn og glasstak.

HVOR GOD ER HONDA CIVIC

Den niende generasjonen av Civic er nå på vei ut og erstattes av en helt ny modell i 2017. Den internasjonale testorganisasjonen DEKRA har testet de første årgangene av denne generasjonen, og på modeller med inntil 50 000 km på telleren er resultatet svært positivt. Innenfor alle testområder gjør denne japanske bilen det bra. Uansett motor eller karosseriform er Civic en vinner! Den er simpelthen den aller beste bruktbilen i kompaktklassen, og vi gir den dermed vår ubetingede kjøpsanbefaling.

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på