Bruktbil: Alfa Romeo Mito

mito_front_fartMito har vært i salg siden 2008, og er en av de vakreste småbilene på markedet. Plattformen kommer fra konsernkollega Fiat Punto. Navnet MiTo står for Milano og Torino, og henspiller på samarbeidet med Fiat

MOTOR/DRIVLINJE

Den minste motoren er den mest gøyale. Som i Fiat 500 er den bare 0,9 liter store tosylindrede motoren ivrig i jobben i Mito også, og overbeviser med god trekkraft og den typisk kornete klangen.

På motorveien stiger forbruket kraftig, og støyen er merkbar. Klart gjerrigere er den 1,3-liters turbodieselen med forbruk på 0,4 liter per mil. Den har en liten svakhet ved igangsetting, men med 200 Nm gir den tilstrekkelig dreiemoment for forbikjøring. Hvis du vil ha mer dynamiske forhold i Mitoen din, velger du den muntre turbomotoren på 1,4 liter. Den har 135 hk, og det gir sportslige ytelser. Mer effekt trenger du ikke, men et ekstra gir bør du ta deg råd til. Velg altså heller de sekstrinns dobbelclutchgirkassen som kom i 2010 enn den femtrinns manuelle.

KAROSSERI

Mito finnes bare med tre dører. Da blir innsteget i baksetet tilsvarende trangt, og der venter det ikke særlig mye plass for passasjerene. For Mito må funksjonen følge den runde formen, og dermed er oversikten bakover innskrenket. Det merker man særlig ved lukeparkering. Bagasjeplassen på 270 til 950 liter er omtrent gjennomsnittlig i klassen.

Mito_plass

KVALITET/MATERIALVALG

Dette er ofte et svakt kapittel hos Alfa. På den ene siden skjemmer Mito eieren bort med små og fine detaljer i interiøret, og viser den typiske italienske stilsikkerheten. På den andre siden må han finne seg i knirking og skrangling og paneler som er tydelige vindskjeve.

SIKKERHET

Sju kollisjonsputer og ESP er standard. Bremsene er solide, men ikke blant de beste i klassen. I kollisjonstesten til Euro NCAP fikk Mito toppkarakter og fem stjerner.

HJULOPPHENG

Hvis du vil ha ekstra god komfort er Mito feil adresse. Den er klart sportslig og stivt satt opp.

Mito-motor

DET BESTE MOTORALTERNATIVET?

Hvis du vil spare drivstoff velger du dieselmotorene. Den beste av dem er 1,3-literen, med et oppgitt forbruk på 0,4 liter per mil. Siden 2011 har alle dieselmotorene vært tilgjengelige med start/stopp-system. Hvis du vil ha sportslige opplevelser, velger du turbomotoren med 135 hk. Den gir et godt kompromiss mellom ytelser og pris. Som i Fiat 500 overbeviser den lille tosylinderen med fin trekkraft og akseptabelt forbruk.

HVILKEN ÅRSMODELL BØR JEG VELGE

Foreløpig har Mito ikke gjennomgått noen stor facelift eller forandringer. Særlig forbruksbevisste kjøpere kan vurdere årsmodell 2011, for da fikk dieselmotorene start/stopp-system. I 2012 kom den tosylindrede motoren, og den er godt likt hos fansen.

HVILKET UTSTYRSNIVÅ ER FORNUFTIG?

Utstyrsvarianten Distinctive er det mest fornuftige innsteget i Mito-verdenen. Det har manuelt klimaanlegg, CD-spiller og lettmetallfelger. Super Sport-pakken kan også anbefales, som har navigasjon fra TomTom, Bluetooth-grensesnitt og en bra stereo.

 

Mito_dash

HVA KOSTER DEN?

Av de 27 Mito som i skrivende stund er til salgs på Finn.no har ti bensinmotoren på 105 hk, og av de øvrige har bare én dieselmotor. Ca. 120 000 kroner skal være nok til en 105-hester med lav kjørelengde, og for 170 000 bør du kunne sikre deg en artig 135-hesters 1,4 Turbo. Den tosylindrede TwinAir-motoren får du helt ned i 140 000 kroner, men de fleste av dem ligger rundt 200 000, for den motoren er ganske ny.

 

HVOR DRIFTSSIKKER ER ALFA ROMEO MITO?

Ingen gjennomfører flere årlige tekniske undersøkelser av personbiler årlig, enn organisasjonen DEKRA, og de sier dette: Navnet MiTo står for Milano og Torino, og henspiller på samarbeidet med Fiat (Grande Punto er teknisk plattform). Når det gjelder feil ligger den stilfulle italieneren midt i feltet. Testerne finner feil på frontlyktinnstilling og andre lykter, svetting fra girkassen, slark i forstillingen og feil ved eksosrensingen.

 

Motoralternativer

KATEGORI                         0,9 8V                         1,4 TB                  1,3 JTDM

Motor/syl.                            Rekke/2                   Rekke/4                     Rekke/4

Slagvolum, ccm                       875                        1368                        1248

Effekt kW/hk                      62/85                        99/135                       70/95

v/turtall                                5500                       5000                           4000

Maks moment                     145 Nm                  206 Nm                     200 Nm

v/turtall                               2500 o/min             1750 o/min               1500 o/min

Tomvekt/last  kg                1205/405                1210/405                   1225/405

L x B x H mm                 4063x1720x1446       4063x1720x1446    4063x1720x1446

Bagasjerom l/VDA            270/950                  270/950                      270/950

Toppfart                             174 km/t                   207 km/t                  180 km/t

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på