BMW M5 – nå med det lille ekstra

Siste generasjon BMW M5 hadde sin verdenspremiere i fjor høst, og vant nylig tittelen «World Performance Car 2018». Men BMW senker ikke turtallet av den grunn; Snart kan nye BMW M5 bestilles med mer av «det lille ekstra» – da får bilen navnet BMW M5 Competition.

BMW M5 omtales av mange som verdens mest suksessfylte «high performance sedan». Den første generasjonen hadde sin debut i 1984, og siste generasjon BMW M5 har allerede fått bekreftet sin markedsposisjon gjennom tittelseieren «World Performance Car 2018», kåret av organisasjonen «World Car of the Year» nå i april. Det er allikevel rom for mer for de som vil ha det – fra og med i sommer kan nye BMW M5 bestilles med en utstyrspakke som løfter kjøregleden ytterligere et nivå opp.

Mer kraft

Bestiller man nye BMW M5 med den nye utstyrspakken, får bilen navnet BMW M5 Competition og mer kraft og særegne designelementer. Effekten på den 4,4 liter store V8-motoren økes da fra 600 hk til 625 hk. Dreiemomentet på 750 Nm er også tilgjengelig over et bredere turtallsområde (1.800 rpm – 5.800 rpm) enn for standardversjonen – om en BMW M5 kan kalles for standard, vel å merke.

Modifiserte motorfester, nytt oppsett på dempere og chassis og et eget sportsunderstell (7 mm lavere) bidrar til enda spissere kjøregenskaper. Utstyrspakken har også et spesifikt M sportseksosanlegg med et særegent og sportslig lydbilde, spesielt når motoren jobber på høyt turtall. Lyden fra de fire sorte eksoshalene tilpasses etter de ulike kjøremodusene man kan velge i bilens oppsett.

De tekniske endringene og den økte effekten i motoren gir raskere akselerasjon. 0-100 km/t gjøres unna på 3,3 sekunder og 200 km/t passeres etter 10,8 sekunder – 0,3 sekunder raskere enn standardversjonen. Kreftene fordeles gjennom automatgirkassen M Steptronic og det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet som kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir. Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter og puristene kan fortsatt nyte egenskapene til den klassiske bakhjulsdriften ved å enkelt deaktivere firehjulsdriften helt. Den aktive M-differensialen fordeler kreftene mellom bakhjulene i erketypisk BMW M-stil.

Særegne detaljer

En BMW M5 Competition kjennetegnes også gjennom egne 20″ aluminiumsfelger og særegne designdetaljer. Grillen, speilhusene, diffusoren i støtfangeren bak, spoileren på bagasjelokket og andre andre elementer er i høyglanset sort materiale. Det lille «Competition»-emblemet under M5-logoen på bagasjelokket er også en liten prikk over i’en.

I godt selskap

Med BMW M5 Competition utvides utvalget og mulighetene i den sportslige M-porteføljen til BMW ytterligere. Lillebrødrene BMW M3 og BMW M4 kan begge leveres som Competition-modeller og rett etter sommeren kommer BMW M2 Competition. BMW lover også flere M-modeller og varianter i tiden fremover.

Prisdetaljene for BMW M5 Competition er enda ikke klare.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på