BMW 8-serie – Legenden er tilbake

BMW 8-serie Coupé

Helt nye BMW 8-serie Coupé markerer et nytt kapittel i BMW sin sportsbilhistorie, og et aldri så lite comeback for BMW’s flaggskipserie fra 90-tallet. Nå står en ny modell klar for bære arven videre.

– Første generasjon BMW 8-serie er i dag en moderne klassiker, en bil som vekker begjær og følelser blant våre mange entusiaster. BMW Z8 og BMW i8 har båret 8-tallet videre, og nå er en ny legende klar; en helt ny generasjon BMW 8-serie Coupé, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby.

8-tallet har vært et symbol på det ypperste BMW kan tilby innen sportslighet og eksklusivitet. For et år siden ble konseptbilen BMW Concept 8-serie ble avduket på den eksklusive bilutstillingen Concorso d’Èleganza Villa d’Èste i Italia. Den nye toppmodellen har sin verdenspremiere på racingbanen Le Mans i Frankrike. Det er ikke helt tilfeldig. Helt nye BMW 8-serie Coupé er nemlig utviklet side om side med racingbilen BMW M8 GTE, som står på startstreken i årets utgave av det 24 timer lange utholdenhetsløpet Le Mans.

Både racingbilen og den nye serieproduserte 8-serien til BMW har en rekke felles karaktertrekk, med lavt tyngdepunkt, velbalansert vektforhold, lettvektskonstruksjon med aluminium, magnesium og karbonforsterket plast for å nevne noe.

BMW 8-serie Coupé

Eksteriøret: Raske, sofistikerte linjer

BMW 8-serie Coupé har et ytre som kaster stolthet over den legendariske 8-emblemet, med et enestående sportslig og elegant uttrykk – uansett hvilken vinkel du ser bilen fra.

En bred og lavthengende nyregrill og store luftinntak i fronten, gir den nye kjøremaskinen et distinkt blikk i kombinasjon med de smale frontlyktene, som for øvrig kan leveres med BMW Laserlight som kan lyse opp mot 600 meter med fjernlyset på. Sideprofilen domineres av det lange panseret, korte overheng og en fallende taklinje ned mot bagasjelokket, mens taket utmerker seg med en «double bubble»-form, som sender tankene i retning av klassiske racingbiler.

Sett bakfra preges designen de horistontale linjene og skarpe vinklene i støtfangeren og diffusoren. Ikke minst ser man hvordan selve coupéen hviler på de kraftige skuldrene. De smale og distinkte baklysene understreker også bilens bredde og sportslige, elegante uttrykk.

Bilen kommer i typiske sportsbildimensjoner med en lengde på 4843 mm, bredde på 1902 mm og 1341 mm i høyde. Akselavstanden måler 2882 mm.

BMW 8-serie Coupé

Interiøret: Sportslighet møter luksus

Alle linjene i interiøret peker framover og tydelige kontraster i materialvalget understreker BMW sitt nye designspråk. Alle betjeningselementer og displayer er samlet i egne områder, hvor alt er organisert og ryddig arrangert i en elegant og luksuriøs atmosfære.

Sammen med BMW X5, er BMW 8-serie Coupé de to første modellene ut med det nye operativ- og kontrollsystemet iDrive 7.0, og ny digital instrumentering hvor føreren selv kan tilpasse menyer og kontroller etter eget ønske.

Sportsseter og interiørdetaljer i skinn er standard. Normalt bagasjeromsvolum på helt nye BMW 8-serie Coupé er 420 liter, og baksetet kan felles ned 50:50 for økt bagasjeromsvolum når det er nødvendig.

BMW 8-serie Coupé

Under overflaten: Mekanikk og teknikk

Helt nye BMW 8-serie Coupé er bygget for å utnytte all kraft og dynamikk som drivlinjene tillater. Chassis-konstruksjonen er nøye optimalisert med vektreduksjon, lavt tyngdepunkt, vektfordeling og optimal akselavstand og sporvidde, samt stivt karosseri med optimert aerodynamisk design.

Som standard kommer BMW 8-serie Coupé med Adaptive M Suspension med elektronisk kontrollerte dempere, som sikrer svært presis styring. Ved hjelp av Integral Active Steering kan føreren redusere svingradien ved manøvrering i lave hastigheter, samtidig som man vil oppleve mer stabile filbytter i høye hastigheter.

Den nye toppmodellen er også spekket med det siste innen førerassistanse, som gir både komfort og sikkerhet for fører, passasjerer og medtrafikanter. Disse funksjonene inkluderer Active Cruise Control med Stop & Go, Steering and Lane Control Assistant, Lane Keeping Assistant, BMW Night Vision og Crossing Traffic Warning, for å nevne noen.

Driving Assistant og Parking Assistant-pakkene leveres begge som standard. Sistnevnte inkluderer Reversing Assistant, som er en intelligent hukommelsesfunksjon for styring under 35 km/t, der de siste 50 meterne kan reverseres uten at du trenger å holde i rattet.

To modeller: En racer og en Gran Turismo

BMW 8-serie Coupé lanseres først som to modellvarianter, M850i xDrive og 840d xDrive.

Bensinmotoren i M850i xDrive er en M Performance 4,4 liters V8 Twinturbo, mens dieselmotoren i 840d xDrive er en 3 liters rekkesekser Twinturbo. Begge motorene leveres med 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard. Motorene er typegodkjente i henhold til den nye WLTP-syklusen og tilfredsstiller den nye EU6d-TEMP utslippsstandarden. Det betyr blant annet at partikkelfilter er standard også på bensinmotoren.

Begge motorene leveres med en oppdatert versjon av Steptronic Sport automatgirkassen og BMW’s intelligente xDrive firehjulsdriftsystem, tendert mot bakhjulsdrift. M850i xDrive har i tillegg mekanisk differensial sperre som standard.

BMW 8-serie Coupé

Tekniske data er som følger:

Modell: Effekt: Dreiemoment: 0-100 km/t Toppfart: Blandet forbruk: Blandet CO2-utstlipp:
M850i xDrive 530 hk 750 Nm 3,7 sek 250 km/t 1,00 – 1,05 l/mil 228 – 240 g/km
840d xDrive 320 hk 680 Nm 4,9 sek 250 km/t 0,59 – 0,62 l/mil 154 – 164 g/km


Helt nye BMW 8-serie Coupé får sin internasjonale lansering i november. Gjennom sommeren blir de norske prisene klare og norske BMW-forhandlere vil da åpne for bestilling.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på