“Biler med sjarm” Vi besøker Rud Vintage Garage

Hvorfor man skal kjøpe gammel bil? –  det har far og sønn, Bård og Øyvind Risan i Rud Vintage Garage svaret  på.

Tekst & Foto: Jeanette Bråthen

Gjemt i en garasje på Rud i Bærum finner vi Rud Vintage Garage. Det som møter oss inne er et spennende fargespill av gamle vintage biler kombinert med gamle gjenstander fra 50 tallet som bidrar til en nostalgisk følelse. Litt lengre inn i lokalene finner vi Bård Risan (54) og sønnen Øyvind (26 i en sittegruppe i retro stil. Langs vinduskarmen er det en rekke av gamle lekebiler. Og tar man seg tid til å kikke litt, oppdager man uendelige detaljer som får fram denne vintage stilen som navnet tilsier.

Interessen for veteranbil startet da Bård som åtteåring fikk noen bilkort av sin bestefar.

For å ta det helt  fra starten av så er det ikke til å legge skjul på at bil-interessen har jeg hatt fra jeg var guttunge, forteller Bård mens han tar frem en bunke med godt brukte bil-kort som han fikk av sin bestefar i 1972. Jeg og kameratene mine pleide å spille mot hverandre med antall hestekrefter, sylindere og toppfart -akkurat som noen andre spilte poker, smiler Bård. Det var der interessen for veteranbil starta, og det la jo grunnlaget for at jeg da 40 år etter starta dette her. På disse kortene ser vi alt fra Diplomatbiler som Rolls Royce til Opel GT 1900 og BMW 2800 CS, og vi spør om han har hatt noen av bilene på disse kortene. Svaret vi får er et lattermildt ja, han har nok hatt noen av dem og litt til, ler sønnen Øyvind. Bård har hatt i sitt eie over 200 biler gjennom årene, og da er det kanskje ikke så rart at sønnen hans ble bitt av basillen. Jeg er nok arvelig belasta. Øyvind forteller oss at det første minnet han har med bil er at han, og hans far, satt på autovernet utenfor huset og kikket på biler, mens de pugget bilmerker.

Familiebedrift

Det er far og sønn som drifter Rud Vintage Garage, med litt hjelp av mor på regnskap og bror til å ta bilder og videoer som brukes til promotering. Hvordan er det å jobbe så tett med familien? Det er jo en livsstil, sier Øyvind. Så klart blir det kanskje litt mye bil iblant, men vi utfyller hverandre veldig bra. Jeg er strukturert og liker å ha orden … mens pappa er helt motsatt, sier Øyvind med et smil. Jeg har en veldig tålmodig samboer, legger Bård til.

Det er kanskje ikke super lønnsomt å drive med dette her, men vi får ihvertfall drive med det vi liker.

Det er tydelig å se at Bård Risan koser seg på jobb

Bård jobbet som elektriker i mange år før han sluttet, og startet drømmen med å drive eget. Jeg ville ha litt tid sammen med barna når de var små, så det var først når de hadde blitt litt større, i 2013, at drømmen gikk i oppfyllelse.

Bredt utvalg

Rud Vintage Garage driver primært med kjøp og salg av hele, pene og originale vintagebiler fra 50- til 80-tallet. Men de er behjelpelige med å skaffe det man måtte ønske. Bård forteller at de ønsker å kunne tilby et bredt spekter av biler, og de skal først og fremst være ferdig og kjørbare sånn at man kan kose seg med de med en gang.

Det å klargjøre bilene for salg er en stor del av jobben til Øyvind, som går over alle bilene før de selges. Jeg er tidligere utdannet bilmekaniker, så det er der jeg har kunnskapen min fra. I tillegg til dette har Øyvind ansvar for det administrative. Når pappa startet med dette i 2013 så var jeg jo med å hjelpe til. Men det var ikke før jeg var ferdig med Bacheloren min i økonomi og administrasjon ved BI at jeg begynte her for fullt.

Drømmebilen

Det er ikke tvil om at dette har blitt en livsstil for dem, men selv om de er omringet av biler på jobb hele dagen så er vårt spørsmål om de har noen biler privat også? Ja, jo det finnes jo noen av dem og. Øyvind forteller at pappa Bård er en BMW- og Porsche-mann, mens han selv er nysgjerrig på litt forskjellige biler. Blant bilene til Øyvind finner vi en 1970 Fiat 500 og en Nissan Skyline. De er jo noe forskjellig og det er det jeg liker., sier Øyvind med glimt i øyet. De begge har en brennende interesse for biler, men verken Bård eller Øyvind har enda hatt drømmebilen.

Så hva er egentlig drømmebilen? Der spør du godt, sier Øyvind tenkende, mens pappa Bård trenger ikke ofre dette spørsmålet en tanke. På lik linje med mange andre barn på den tiden hadde jeg bilder av biler hengende på veggen. Den ene var en Lamborghini Countach. Det er drømmebilen min. I mellomtiden har Øyvind resonert seg frem til sine drømmebiler. Det må nok være en Ford GT 4 eller en Ferrari F 40. Sier Øyvind konkluderende. Jeg vil påstå at vi er ganske altetende når det kommer til bilmerker egentlig, men det at de skal skille seg litt ut er nok nøkkelordet for oss begge.

Det er et variert utvalg biler hos Rud Vintage Garage

Veteran eller Vintage?

Rundt om i lokalene er det flere rekker av fargerike vintagebiler, eller veteranbiler. Men hva er egentlig forskjellen på en veteranbil og en vintage bil? Uansett hva jeg svarer på det så er vel ikke folk enige med meg. Men for meg har vel veteran en sammenheng med disse gamle bilene, nå snakker vi 10 – 20- tallet. Nesten så man er på dampbil-stadige, sier Øyvind. Men bilene vi har her er på mange måter moderne i forhold til det som mange ser på som veteranbiler, forteller Bård, og ser utover samlingen han har stående av vintagebiler.

I ”gamledager” så var fargebruken noe helt spesiell. Bare man tar seg en liten titt inne på lokalet til Rud Vintage Garage, så ser man interessante former og sterke farger. Dette er noe vi virkelig savner i dag når de fleste biler er i anonyme farger. Det er noe helt annet å se en orange Fiat langs veien, og det er noe man ikke ser like ofte i dagens trafikkbilde.

Også de små bilene har sin plass hos Rud Vintage Garage

Kjøp og salg av gammel bil

Mange nøler kanskje med å kjøpe seg en gammel bil, men det er det gutta i Rud Vintage Garage vil gjøre noe med. Det skal være enkelt og trygt å kjøpe bil hos oss, sier Øyvind. Enten du er en kunnskapsrik bilentusiast eller ikke har noen erfaring med gammel bil så skal ikke det ha noe å si. Vi ønsker å bidra så alle skal få den hjelpen de trenger. Når man går til innkjøp av en ny bil er det lett å tenke at den skal være NY med store bokstaver. Men når man kjøper gammel bil kan man ikke forvente at den er flunkende ny, forteller Bård. Mange av disse er jo over 50 år gamle, og det må man faktisk ta i betraktning når man kjøper gamle biler.


Det er noe helt spesielt å kjøre gammel bil. denne 29 modell Austin Seven sitter Øyvind i sokkelesten da det blir for trangt for han å kjøre den med sko på.

Mens vi tok en kjøretur I en gammel Austin Seven fra 1929, forteller Øyvind at han synes det er gøy at de er litt teknisk utfordrende å kjøre. Den mestringsfølelsen får du ikke i en nyere bil. Desto eldre bilen er jo mer føler man at man faktisk kjører bilen. Det er også påvist at man faktisk kjører mer passivt og trafikksikkert i en gammel bil – og man blir jo helt klart i bedre humør, legger Bård til. Det er som en reise 50 år tilbake i tid. Det er veldig annerledes fra en moderne bil. Man hører masse lyder, den bråker litt, og det er det vi liker – vi som liker gammal bil. Moderne biler er jo bedre på alt, bortsett fra sjarm, konstaterer Bård.

Veggene er dekorert med blant annet gamle reklameskilt

Bård og Øyvinds grunner til å kjøpe gammel bil:

* Nostalgi. Det ligger mye minner og historie bak enhver gammel bil. Har man selv et forhold til bilen blir eierskapet noe helt spesielt.
* Felles entusiasme. Veteranbileiere er gjerne imøtekommende og flinke til å hjelpe hverandre. Det finnes mange muligheter til å bli med i et stort, hyggelig og kunnskapsrikt bilmiljø.
* Gunstig å eie. Med gratis omregistrering, 455 kroner I årsavgift og forsikring I prisområdet 500 – 1.500 kroner i året er det lite å klage på. Hvis du i tillegg er medlem av en klubb finnes det i og muligheter for gode forsikringsavtaler og priser.
* Investering. Om man steller pent med bilen sin så er det store muligheter for en solid verdiøkning etter bare få år. Så det å kjøpe en veteranbil er absolutt å regne som en investering.

Vi hadde også med våre kolleger fra auto motor og sport TV/Garasjen. Se deres reportasje her:

 

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på