Bildeglimt fra Paris

1267505_1mdh22759
Bilutstillingen i Paris går mot slutten, og som alltid har det blitt vist frem mange spennende nyheter. Både konseptbiler og biler klare for veien. Vi gir deg noen bildeglimt.

Mondial de l’automobile ble første gang arrangert i 1898. Siden den gang har arrangementet vokst seg større og større og årets utstilling omfattet hele 230 varemerker fra 19 land, fordelt på 123567 kvadratmeter i 8 haller. I tillegg til de tradisjonelle bilprodusentene er også en rekke produsenter av bilrelatert tilbehør til stede i Paris. Det er også flere temautstillinger som gir oss et hint om hvordan fremtidens bilisme vil se ut.

Her gir vi deg noen av nyhetene som ble vist frem i Paris, sortert i alfabetisk rekkefølge:

Audi

Audi RS3 sedan
I tillegg til den helt nye Q5 som vi har presentert i egen artikkel hadde Audi også med seg flere nye modellvarianter til Paris. Deriblant A5 Sportback, og råskinnet RS3 sedan. 400 hestekrefter gir en sprint fra 0-100 på 4,1 sekunder, og en toppfart på 270 km/t (Hvis du ber om det – Normalt sperret på 250)

Citroen

Citroen C3

De franske merkene er naturligvis sterkt representert i Paris, og Citroen hadde premiére på sin nye C3. En mye kulere bil enn forgjengeren, og med luftputer på siden som på C4 Cactus. Spreke fargekombinasjoner og mye fancy utstyr. Blant annet innebygd dashbordkamera.

Citroen CXperience

Men hva er en bilutstilling uten konseptbiler, og her må vi si Citroen innfridde. CXperience er en slags fremtidsversjon av gode gamle CX og viser at Citroen fortsatt kan gå sine egne veier med design og teknikk. Kanskje vi får en ny stor Citroen om noen år.

Citroen CXperience

Honda

1263121_1mdh14463

Honda viste sin nye Civic, faktisk tiende generasjon siden debuten i 1972. Nye Civic er bygd på en helt ny plattform og er ny fra innerst til ytterst. Også motorene er nye. En 3-sylindret 1-liter på 129 hk og en firesylindret 1,5 liter på 185. Begge er selvfølgelig V-tec turbomotorer. Vi fikk også se en prototype på den kommende Civic R. Det ble ikke sagt noe om motorisering, men skal man dømme ut fra utseendet som ifølge Honda skal ligge tett opp til produksjonsmodellen, kan vi vente oss noe heftigere enn dagens motor. Den er forøvrig ikke noen sinke med en 2-liter på 306 hk, men det antydes rundt 350 i den nye versjonen som vil bli lansert til sommeren neste år.

Kia

Kia Rio

Kia viste sin nye Rio i Paris. En bil vi har presentert i en tidligere artikkel. Vi koster likevel på osset bilde, om ikke annet så for å vise et populært innslag på bilutstillinger, nemlig damene. Kanskje sjåvinistisk, men det hører liksom med, selv om det har blitt tonet betydelig ned de siste årene.

Land Rover

Land Rover Discovery

Land Rover viste sin nye Discovery i Paris.En tvers igjennom ny bil med et langt mer sporty utseende enn forgjengeren. I tillegg har den gjennomgått en kraftig slankekur. I forhold til forgjengeren er vekten redusert med hele 480 kg, takket være utstrakt bruk av aluminium. Likevel er det god plass til 7 passasjerer, og selv om taket skrår nedover i bakkant er det likevel grei plass til en voksen person i bakerste seterad. Siden setehøyden trappes opp bakover får også baksetepassasjerene en grei utsikt fremover.

Land Rover Discovery

Nye Discovery leveres med motorer fra 180 til 340 hk. Sistnevnte en 3-liter bensin V6 med kompressor. Som tidligere versjon har nye Discovery en hengervekt på 3500 kg, noe som gjør den til et aktuelt valg for dem som ønsker å dra på en stor campingvogn eller hestehenger.

Mercedes-Benz

Mercedes-AMG GT-R

Mercedes hadde med seg mye snacks til Paris, deriblant konseptbilen Generation EQ og nye E-klasse All Terrain som vi har presentert tidligere. AMG-avdelingen hadde tatt frem en grom-versjon av GT, nemlig GT-C. Den kommer både som Coupe og Roadster, og har fått en effektøkning på 70 hk i forhold til grunnversjonen. Nå yter den 4-liters twin-turbo V8-eren hele 557 hk. Dette gir den en toppfart på over 300 km/t, og de første 100 gjøres unna på 3,7 sekunder.

Mitsubishi

Mitsubishi GT-PHEV

Mitsubishi har klokkertro på Plug-in hybrid og viste i Paris sitt konsept GT-PHEV. Med en 25 kWh batteripakke integrert i gulvet, og tre elektromotorer (en foran og to bak) kan den kjøres med firehjulstrekk også på ren el-drift. I tillegg har den en 2,5 liters bensinmotor som skulle kurere rekkeviddeangsten for de fleste. Beregnet rekkevidde totalt er 1200 km, derav ca 120 km på ren el-drift.

Nissan

1264516_1mdh15274

Nissan hadde premiére på sin nye Micra. Også denne tvers igjennom ny. Et klart mer moderne design enn forgjengeren, og med enda bedre plassutnyttelse. En ny 3-sylindret 0,9-liters turbomotor på 90 hk er det mest interessante motoralternativet.

Peugeot

Peugeot 5008

Hos Peugeot var det SUV som sto i fokus. Både 3008 og 5008 ble presentert i ny drakt her i Paris. Mens forgjengerne var mer som flerbruksbiler har de nå fått mere SUV-preg. Nye 5008 er betydelig større enn forgjengeren og tar dermed opp konkurransen med de største SUV-ene i klassen.

Renault

Renault Koleos

Renault er den tredje av de store Franske bilprodusentene, og deres viktigste nyhet var også en SUV. Koleos er navnet, og presenteres nå i andre generasjon. Koleos er basert på alliansepartner Nissans velkjente X-trail, noe som skal borge for gode terrengegenskaper. Tilsatt litt fransk design og komfort kan dette bli en svært populær SUV.

Men det var konseptbilen Trezor som var det store blikkfanget på Renaults stand. En helelektrisk sportsbil med klare futuristiske trekk. Samtidig hinter den om hvordan fremtidens biler fra Renault vil se ut.
1263493_1mdh14714

Med en 350 hk elmotor, hentet fra Renault SPorts satsing i Formula E er dette en rendyrket sportsbil.

Skoda

Skoda Kodiaq

 

Det er tydeligvis SUV som er i skuddet for tiden. Skoda hadde også med seg et nytt tilskudd i modellutvalget. Kodiaq er en stor SUV med plass til sju. Den er bygd på samme plattform som VW Tiguan, men er over 20 cm lengre. Kodiaq blir lansert på nyåret, og får motorer fra 125 til 190 hk. Den blir tilgjengelig med både 2- og firehjulstrekk og enten manuell eller DSG-girkasse.

Volkswagen

1261929_1mdh14199

Volkswagen presenterte sine fremtidsvisjoner, visualisert med konseptbilen I.D. Den ble presentert som den tredje store omveltningen i merkets historie. Fra Boble til Golf og nå I-D.
Dette er en helelektrisk bil på størrelse med en Golf, men med en mengde nyvinninger. Deriblant autonom kjøring. Bilen er bygd på en helt ny plattform forbeholdt elektriske biler, i motsetning til VW’s eksisterende elbiler som er basert på biler med tradisjonell motor.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på