Bedre, raskere og smartere enn bilvaskmaskinen!

Vårpuss av bilen. En glede for noen, et nødvendig onde for andre. Bruker du dette som en rekreasjon, setter du kanskje av en dag, eller til og med en hel helg til dette.

For andre kan dette komme i konflikt med «tidsklemma», og det kan kanskje være lett og utsette, utsette og utsette. Eller kanskje til og med falle for fristelsen til å ta «vårvasken» i vaskemaskinen på nærmeste bensinstasjon. Ikke gjør det!

Det er faktisk med vårklargjøring av bil, som med veldig mye annet, at det er bedre å gjøre litt, enn ingenting. Sett av 30-45 minutter, så vil du få en vårklar bil, langt bedre enn noen bilvaskemaskin klarer. Og du tar vare på lakk og detaljer på en helt annen måte.

Tidsmessig kan det være fristende å kjøre gjennom en bilvaskemaskin, men går det egentlig så mye raskere? Nå på våren må du nesten sette av en halv dag, om du tar kø i betrakting. Og for hva? Maskinvask gir deg egentlig en falsk illusjon, det du får er intet annet enn en «kattavask». les hvorfor litt lenger ned, nå skal vi først se på hvordan du kan klare å gjøre en langt bedre jobb, hjemme hos deg selv på 30 minutter…

Slik tar du vårklargjøring av bilen på 30 minutter!

Dersom du har en høytrykkspyler, bruker du denne. Du kan også bruke samme metode med vanlig hageslange, men pass da på og spyle lenger.

  1. Legg avfetting på nedre del av tørr bil, og la avfettingen få lov til å «jobbe» noen minutter. Helst 4-6 minutter, men den må ikke tørke. Bruk en avfetting som er tixotopisk. Dvs. geleaktig, og renner dermed ikke bort. Prewash-T fra Turtle er et eksempel på en slik avfetter.
  2. Legg såpe utenpå avfettingen, over hele bilen med hjelp av en lavtrykksprøyte. Slik får såpen jobbet med å løse opp skitten.
  3. Spyl grundig. Her er det viktig at du starter å spyle nede, og jobber deg oppover. Dette gjør vi fordi vannet ikke skal nøytralisere såpen før vi kommer med vann-trykket. Slik vasker du mest effektivt. Pass på at du spyler så grundig at du er sikker på å få bort alt løst bøss
  4. Grundig lakkrens. Det som nå ligger igjen på bilen er en statisk hinne, som vi også kaller trafikkfilm, og mekanisk forurensing som piggstøv eller flyverust. Kjenner du langs nedre de av bilen, vil du nå kjenne dette som nupper. Ved å bruke en clay-klut og rent såpevann skal vi nå fjerne begge disse i en operasjon! Spray såpevann fra lavtrykksprøyten direkte inn i kluten og litt på panelet hvor du skal jobbe. Dette fungerer nå som glidemiddel til claykluten. Vask nå hele bilen med clay-siden (den sorte) mot bilen. Du vil i denne prosessen merke at nuppene «slipper» og du får en helt glatt overflate. Tilsett såpevann underveis slik at du hele tiden har god «smøring»
  5. Beskytt bilen. I den prosessen vi har vært igjennom nå, har vi også fjernet all beskyttelse som ligger på bilen. Vi legger derfor nå en ny, hurtig beskyttelse før vi tørker bilen. Det finnes flere typer hurtigvoks på markedet. De fleste av disse kan legges direkte på våt bil, og blir dermed en del av tørkeprosessen uten at det tar ekstra tid. CarPro HydrO2 er en berøringsfri sealer. Dvs. det eneste du gjør er å spraye den på våt, nyvasket bil, og spyler av igjen. Imponerende holdbarhet, og imponerende enkelt.
  6. Tørk bilen. Det anbefales at du tørker bilen med et godt mikrofiber håndkle til slutt. Dette for å unngå vannflekker/ skjolder i lakken.

 

Derfor bør du unngå bilvaskemaskinen som «vårklargjøring»

Bilvaskemaskinen lager riper.

Ja, dette er et definisjonsspørsmål som de store kjedene ønsker å avlive. Børstene i maskinen flyr over bilen din flere tusen ganger i en vask. Selv om selve børstene er myke, vil det ligge bøss igjen på bilen din, som vil skape små riper. Disse ripene er ikke større enn at du lett polerer de bort, men riper får du. Dette ser du spesielt godt på mørke biler en solskinnsdag.

Kjemi er svært konsentrert for rask virketid

I en bilvaskemaskin er tiden alt. Kjemi som brukes i vaskehaller er derfor langt mer «aggressiv» enn hva som er lov å bruke hjemme eller selge til forbruker. Dette bryter ikke bare ned skitt raskere, men det påvirker også plast og gummilister betraktelig. Sorte detaljer vil gråne raskere, og gummilister vi bli raskere sprø.

Bilvaskemaskinen fjerner ikke «restene etter vinter»

Selv med «ekstra avfetting» som mange bensinstajoner selger inn svært dyrt, klarer ikke kjemien å løse opp «nuppene i lakken». Kjenn på siden av bilen etter vask, og du skjønner hva jeg mener. På lyse biler ser du dette ofte som brune og/eller sorte flekker. For å fjerne dette må du til med clay eller flyverustfjerner. Gjerne en kombinasjon av disse. dette er veldig viktig å fjerne da dette er direkte årsak til at biler ruster. (Boble rust skapes av dette)

Hjulbuer og felger blir «glemt»

Selv om mange bilvaskemaskiner har egne dedikerte spylere (noen også børster) for felger, klarer ikke disse å tilpasse seg alle felger, og du ser ofte tydelig preg av at de ikke kommer til der de trengs som mest. Hjulbuen er totalt uteglemt i bilvaskemaskinene.

Fare for tørkeflekker

Bilvaskemaskinen legger på et avrenninsmiddel for å lettere kunne blåse bilen tørr. Dersom du har en god voks eller forsegling på bilen går dette som regel greit, men er bilens vokslag nedslitt (noe det ofte er på slutten av vinteren) er det fare for at du får vannflekker i lakken.

Kommer ikke til over alt.

Alle biler er ikke like, og børstene på maskinen er store. Dette medfører at det er områder som ikke blir vasket i det heletatt. Klassisk eksemper er jo under takboks, men vi ser ofte øverst på bakluke og fremme ved vindusvisklere er dårlig vasket, i tilllegg til de punkter nevnt over.

Bilpleiekongen er Norges største formidler av online opplæring innen bilpleie. Med over 250 filmer gratis tilgjengelig på YouTube og detaljerte, men enkle beskrivelser av «how to» på hjemmesiden bilpleiekongen.no og Norges største utvalg av bilpleiemidler og utstyr, treffer Bilpleiekongen bredt.

Bilpleiekongen jobber for å være uavhengig, og har alle de største og mest kjente leverandørene i sitt sortiment, uten å «gifte» seg med noen. For oss er resultatet det viktigste, og det å formidle veien til enkel, god bilpleie, på en lettfattelig og forståelig måte det viktigste.

Bilpleie handler om å ta vare på verdier. 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på