Beach Buggy er tilbake – nå er den elektrisk

Beach Buggy bygd på VW Boble bunnplate fikk sitt gjennombrudd i California på 60-tallet. Nå lanseres den igjen, moderne og elektrisk

Parallellene mellom den originale strandbuggyen og ID. BUGGY fjerner 50 års tidsforskjell som ved å slå over en vippebryter: Alle Buggy-variantene fra 1960-tallet var basert på høy modulær fleksibilitet – med chassiset til den legendariske «Bobla» som basis. I hekken hadde den en firesylindret boksermotor. Over chassis og motor bygget småserieprodusenter glassfiberkarosseri, og skapte med det bilhistorie.

ID.Buggy

ID. BUGGY forener dette kultkonseptet med de mest moderne tekniske mulighetene. Utgangpunktet nå er det fleksible chassiset til MEB-plattformen, med høyspenningsbatteriet som en integrert del av gulvet. I denne konseptstudien er energikapasiteten 62 kWh, noe som gir hekkmotoren på 204 hk (150 kW) rundt 250 km rekkevidde (WLTP). 0 – 100 km/h går på 7,2 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 160 km/h.

Det vil også la seg gjøre å sette i en ekstra elmotor også på forakselen, slik at ID. BUGGY får helelektrisk firehjulsdrift.

ID.Buggy

Ikke tak, ingen dører

MEB-plattformen gir et godt utgangspunkt for å kombinere de skarpeste proporsjonene med det nye design-DNA-et for e-mobilitet. ID. BUGGY gjør dette til fulle. Det klare, skulpturelle designspråket utrykker også den enestående kjøreopplevelsen til en buggy. For å nyte fartsvinden mest mulig, ble det bevisst gitt avkall på fast tak og dører. Dette er også grunnen til at det slitesterke og minimalistiske interiørdesignet består av vannfaste materialer. Studien er en ren toseter, men alternativt kan ID. BUGGY også innredes som en 2+2-seter.

ID.Buggy

«Powered by Volkswagen» – bygget av X?

Karosseriet i konseptstudien er bygget i en selvbærende miks av aluminium, stål og kunststoff. Takket være den modulære byggemåten, kan hele karosseriet skilles fra MEB-chassiset. Det er et klart signal til småprodusenter og start-up selskaper: Som på 1960-tallet åpner Volkswagen opp for eksterne produsenter med ID. BUGGY-konseptet.

ID.Buggy

Generelt har MEB-plattformen potensial til å danne teknisk basis for mange bilprodusenter, med mange ulike tilnærminger til elektrisk mobilitet. I begynnelsen av 2019 annonserte nemlig Volkswagen at de ville gjøre MEB tilgjengelig for konkurrenter som en plattform for elektriske kjøretøy.

ID.Buggy

Varsel om flere ID.-modeller?

ID. BUGGY viser samtidig tydelig hvilken spennvidde som finnes innen utslippsfri mobilitet fra Volkswagen, på basis av den modulære elektriske plattformen. Etter ID. (kompaktklasse), ID. BUZZ (Van), ID. CROZZ (SUV) og ID. VIZZION (sedan), er nye ID. BUGGY den femte studien på basis av MEB. Dermed understreker Volkswagen de store mulighetene som finnes i ID.-familien.

ID.Buggy

Til forskjell fra de fire foregående konseptstudiene, er ikke ID. BUGGY utstyrt med noe system for autonom kjøring. Dette skal være en morobil for aktiv kjøring sommerstid, og som først og fremst skal spre glede på korte turer. Dermed viser denne studien at en enkelt utstyrt modell med fullt fokus på klassisk kjøreglede også har en plass i den framtidige ID.-familien.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på