Audis racingsatsning blir elektrisk

FIA Formula E 2016/2017
Etter 18 år i sportsvognsracing avslutter Audi sin satsning i FIA World Endurance Championship og 24-timersløpet på Le Mans. I stedet retter Audi fokus mot den elektriske racingserien Formel E.

– Når Audi satser på motorsport så er det ikke for moro skyld, selv om det jo selvsagt er moro. Det er for å drive innovasjon som styrker de bilene som kan kjøres av deg og meg i vanlig trafikk. Audis deltakelse i Formel E vil merkes i elbilene Audi lanserer i årene fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

– Vi skal delta i konkurransen om fremtidens elektriske kraft. Nå som vi øker andelen elbiler i serieproduksjon, er det naturlig at også andelen av våre løpsbiler blir elektriske, da de er Audis teknologiske spydspisser, fortalte Audi-direktør Rupert Stadler til de 300 ansatte hos Audis motorsportsavdeling denne uken.

Når Audi skal øke sitt engasjement i den elektriske racingserien Formel E utvides dagens samarbeid med Team ABT Schaeffler Audi Sport til en full fabrikksatsing på sikt.

– Med en nært forestående lansering av den fullelektriske SUV-en Audi e-tron, med en rekkevidde på rundt 500 kilometer, har man allerede vist hvor ambisjonsnivået ligger. Nyheten om Formel E-satsningen understreker at man mener alvor, og hvert år fra 2018 til 2025 kommer det en ny elbil fra Audi, sier Edvardsen-Eibak i Audi Norge.

Formel E, eller FIA Formula E Championship, har eksistert siden 2014 og går for å være «den elektriske versjonen av Formel 1». 2016/2017-sesongen har akkurat startet, og består av 12 løp på bybaner i alt fra Hong Kong til Paris og New York. 20 førere stiller til start i hvert løp og på startlisten finner man en rekke kjente team og førere med erfaring fra blant annet Formel 1.

Audi R18 (2016) #8 (Audi Sport Team Joest), Lucas di Grassi, Loïc Duval, Oliver Jarvis

Audi R18 (2016) #8 (Audi Sport Team Joest), Lucas di Grassi, Loïc Duval, Oliver Jarvis

Legger ned satsingen på Le Mans

Denne uken ble det også klart at Audi legger ned sin satsing på sportsvognsracing etter at årets sesong i FIA World Endurance Championship er ferdigkjørt. Audi har deltatt i LMP1-klassen i 18 år, og vunnet 24-timersløpet på Le Mans hele 13 ganger. På Le Mans har Audi stått for en rekke historiske øyeblikk, som den første seieren med en TFSI-motor i 2001, den første seieren med en TDI-motor i 2006 og den første seieren med en hybridmotor i 2012. Under 185 løp i FIA World Endurance Championship har Audi tatt 106 seirer og to VM-titler. I tillegg vant Audi den amerikanske Le Mans-serien ni år på rad.

– Etter 18 utrolig fremgangsrike år i sportsvognsracing er det naturlig nok vanskelig å gi seg. Jeg vil rette en stor takk til vårt team, førere og sponsorer for det ekstremt suksessfulle samarbeidet. Det har vært en fantastisk tid, sier Audis motorsportssjef Dr. Wolfgang Ullrich.

Den samlede kompetansen blant alle som har jobbet med motorsport i både Neuburg og Neckarsulm kommer i tiden fremover til å bli brukt både i motorsport og serieproduksjon.

Hoffmann Group Audi RS 5 DTM #53 (Audi Sport Team Rosberg), Jamie Green

Hoffmann Group Audi RS 5 DTM #53 (Audi Sport Team Rosberg), Jamie Green

Fortsetter i DTM

Audi fortsetter sin satsing i det tyske racingmesterskapet DTM, hvor Audi i år vant merkemesterskapet. Den tyske bilfabrikken vurderer også et fabrikkengasjement i Rallycross-VM, som i år ble vunnet av Audis privatfører Mattias Ekström. Også i rallycross er elektrifisering på agendaen, noe som gjør en satsning her mer aktuell for Audi.

Audi S1 EKS RX quattro, Mattias Ekström

Audi S1 EKS RX quattro, Mattias Ekström

Audi Sport Customer Racing viderefører sin satsing i GT3-klassen med Audi R8, og den helt nye Audi RS3 i TCR-klassen.

Audi RS3 TCR

Audi RS3 TCR

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på