Audi SQ2 til 100 på under 5 sekunder

Med 300 hester og et sportslig utseende både ut- og innvendig ble S-versjonen av Audi Q2 presentert på bilutstillingen i Paris i dag.

Slående design og imponerende ytelse: Audi viser nå frem SQ2 for første gang på bilmessen i Paris. Den nye toppmodellen i Q2-familien skiller seg ut i kompakt-SUV-segmentet, med 300 hestekrefter, 0 – 100 unnagjort på 4.8 sekunder, og en toppfart på 250 kilometer i timen. I tillegg kommer den selvfølgelig med quattro firehjulsdrift og S sportsunderstell, som sørger for godt grep og at alle kreftene plasseres riktig og komfortabelt på veien. Audi SQ2 er også ledende i sitt segment når det kommer til infotainment- og assistentsystemer.

Hjertet av enhver Audi S-modell er motoren, og Audi SQ2 er intet unntak. Den to liter store, firesylindrede TFSI-motoren som befinner seg under panseret på SQ2, har 300 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm mellom 2000 og 5200 omdreininger. Motoren utkonkurrerer alle andre modeller i dette kompakt-SUV-segmentet. Det samme gjelder også sports-SUV-segmentet, med 0 – 100 unnagjort på 4.8 sekunder, og en topphastighet på 250 km/t.

Motoren er laget for høy ytelse, og responderer momentant helt opp til rødmerkingen på 6500 omdreininger. I Dynamic-modus er den enda mer direkte, og S tronic-girkassen med dobbelkløtsj gjør girskiftene lynraske og sømløse. Kjøreopplevelsen toppes av inspirerende lyd fra eksosanlegget når bilen kjøres i Dynamic-modus.

Audi SQ2 har en rekke høyteknologiske og sportslige løsninger som akkompagnerer den firesylindrede motoren. Blant annet Audi valvelift system (AVS), som lar deg åpne og lukke ventilene i eksosen etter ønske. I tillegg har turboen elektriske ventiler som sørger for maksimal boost, samtidig som den optimaliserer effektiviteten, bensinforbruket og utslippene.

Godt veigrep, stabilitet og gode kjøreegenskaper

Den syv-trinns S tronic-girkassen med dobbelkløtsj, lar sjåføren skifte gir lynraskt og sømløst i automatmodus D og S, samt å gire selv i manuellmodus. Om man velger Efficiency-modus i Drive Select-menyen, kobles kløtsjen ut når bilen triller, og med stopp/start-funksjon skrus motoren av når bilen har en hastigher på under 7 km/t.

Som med alle andre Audi S-modeller, er quattro-firehjulsdrift standard på SQ2. Den kombinerer enestående grep med fascinerende kjøreegenskaper. Dersom forhjulene mister grepet, flyttes alle kreftene over på bakhjulene i løpet av millisekunder. Ved dynamisk kjøring, sendes dreiemomentet på bakakselen så fort sjåføren svinger på rattet. Under akselerasjon dytter praktisk talt dreiemomentet denne kompakte SUVen inn i svingene, og quattro-systemet sikrer presis styring og maksimal kontroll.

Sportsunderstellet på Audi SQ2 harmoniserer optimalt med den dynamiske drivlinjen. Med et mer sportslig oppsett enn sine søsken i Q2-familien, er SQ2 senket 20 millimeter. Den progressive styringen har i tillegg en helt egen S-modell-karakteristikk – jo krappere svingen er, jo mer direkte blir styringen. Dette forsterker kjøreegenskapene på svingete veier med krappe kruver.

Typisk S-modell

En vanlig Audi Q2 er allerede ganske sportslig med et distinkt uttrykk og karakter, med en stor, fyldig front, skarpe linjer, skrånet tak og tykke c-pilarer med kontrastfarge. På Audi SQ2 har de tatt det enda litt videre. Åtte diagonale dobbelsøyler deler inn den store, åttekantede grillen. Frontfangeren binder sammen de store luftinntakene på hver side foran, som tydelig får frem bredden på SQ2 sin sportslige front. Frontlyktene i LED kommer som standard, det samme gjør baklyktene med dynamiske blinklys. Alt dette er med på å underbygge bilens sportslige karakter.

Bakenden preges av fire store enderør og en takspoiler som sørger for maksimalt marktrykk og veigrep. Som med alle andre Audi Q2-modeller, kan du velge mellom en rekke eksteriørfarger og sportslige design-detaljer.I tillegg tilbyr Audi to utstyrspakker utover standardutstyret på SQ2. Med sort optikk er den store Singleframegrillen, luftinntakene og frontfangeren i sort høyglans. Velger du SQ2 eskteriør-pakke, er også speilhusene, bladet på c-pilaren og eksosrørene sorte. I tillegg har takspoileren en spesiell kontur, samt at quattro-logoer pryder døren.

I tillegg til auto, comfort, dynamic, efficiency og individual, kan man sette den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) til off-road-modus, eller skru den helt av. Bakkeassistent er også tilgjengelig som tilvalg.

SQ2 kommer med 18-tommers felger som standard, og 19-tommere som tilvalg. Med valgmuligheter fra både Audi og Audi Sport kan man velge mellom 10 ulike design og størrelsen. Dersom det er ønskelig, er også bremsekaliperene tilgjengelige i rød med S-logoer.

Sportslig interiør

Den kompakte Audi SQ2 er 4,210 mm lang, og har en akselavstand på 2,594 millimeter. Det gir plass til en rommelig interiør. Bagasjerommet har et volum på 355 til 1000 liter, avhengig av hvordan du posisjonerer baksetene. Sportsseter kommer som standard, det samme gjør midtarmlene foran, automatisk air condition, multifunksjons sportsratt, og førerinformasjonssystem med fargeskjerm. Audis Virtual Cockpit kommer som tilvalg, med tre ulike visningsmoduser. Head-up-display er også tilgjengelig som tilvalg.

Interiøret fortsetter i den samme, friske stilen som vanlige Q2, med flere valg når det kommer til farger, materialer og designløsninger. Setene er tilgjengelig i en kombinasjon av skinn og stoff, Alcantara og skinn, eller luksuriøst Nappa-skinn. Du kan også velge kontrastsømmer i setene og brodert S-logo i seteryggen. Når det gjelder de dekorative detaljene i dashbordet, kan du blant annet velge mellom matt, børstet aluminium, eller innfelt Ambiente lys-grafikk med 10 fargevalg.

Velger du SQ2-interiørpakke, får du røde detaljer rundt luftventilene, tofargede Nappa-skinnseter og Ambientebelysning, samt egne gulvmatter med SQ2-logo.

MMI navigasjon plus, og Audi connect

Som i Audi Q2 er valgmulighetene mange når det kommer til infortainment. MMI navigasjon plus med MMI touch er toppmodellen, med tydelige og intuitive menyer, samt trykkhjulet med berøringsfunksjon i midtkonsollen, som både lar deg manøvrere gjennom de ulike menyene, zoome inn og ut, bla opp og ned, og skrive inn adresser og navn. Stemmekontroll og MMI-søk er både raskt og effektivt. MMI navigasjon plus har en 8.3 tommers fargeskjerm, og støtter trådløs LTE-tilkobling som standard, i tillegg til å inkludere et Wi-Fi-hotspot for passasjerenes mobile enheter.

MMI navigasjon plus inkluderer også Audi Connect. Med et Audi SIM installert i bilen, får du tilgang til en rekke online-løsninger om bord, blant annet trafikkinformasjon, navigasjon med Google Earth, reise- og parkeringsinformasjon, og tilgang til Twitter og epost. myAudi-appen kobler sjåførens smarttelefon til bilen, og lar deg overføre informasjon som nettbasert media-strømming og kalendere.

Du kan også velge utstyr som Audi smartphone interface, som lar deg integrere iOS og Android-telefoner med Apple CarPlay, eller Android Auto. Lydanlegget fra Bang & Olufsen gir enestående lyd med 14 høyttalere og en 705 Watts forsterker.

Assistensystemer fra toppmodellene

Førerassistentsystemene i Audi SQ2 er hentet fra Audis flaggskipmodeller. Audi pre-sense foran kommer som standard, og bruker radar for å oppdage potensielle farlige situasjoner ved blant annet fotgjengerfelt og veikryss. Systemet varsler sjåføren visuelt og ved hjelp av lyd, samt at det bremser ned på egenhånd om det er nødvendig.

Assistenpakkene inneholder de mest populære tilvalgssystemene, deriblant Adaptiv Cruise-kontroll med stop & go-funksjon, og kø-assistent som også bruker frontkamera. På moderne veier og i hastigheter opp til 65 km/t, kan den assistere med styring, akselerering og nedbremsing.

Audi aktiv filassistent hjelper sjåføren å holde bilen på veien. Parkeringsassistent er tilgjengelig som tilvalg, og den kan parkere bilen for deg, dersom du ønsker det. Krysstrafikk-assistent hjelper til når bilen skal rygges ut av plasser med dårlig sikt bakover og tid siden. Audi side-assistent gjør skiftet av fil tryggere. I samarbeid med radaren, får sjåføren opp et varsel i det aktuelle sidespeilet ved potensielle farer knyttet til filskifte.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på