Audi Q2 – Tilbake til fremtiden

1022_hpd4431

Kommunistiske Cuba danner en surrealistisk kulisse for Audi Q2 når den blir vist frem på veien for første gang. Mellom alle de eldgamle bilene virker den som en tidsmaskin.

Tekst: Jens Katemann og Jan Einar Wettre
Foto: Alexander Herold

I 30 grader pluss og en luftfuktighet opptil 90 prosent er det best å ta det rolig. Det gjelder også biltrafikken, som flyter makelig rundt i Havana. Den er en fargerik blanding av grundig sparklede amerikanske kryssere fra 50-tallet, Lada og andre biler fra de sosialistiske broderstatene og en og annen europeisk klassiker. Nyere biler og busser kommer mest fra Kina. Midt i denne overveiende håpløse bilparken virker vår røde Audi Q2 som en tidsmaskin, med alle sine skarpe kanter og de markerte LED-lyktene.

Med en lengde på 4,19 meter og en bredde på 1,79 meter er Audis minste SUV ganske kompakt etter kubanske forhold. Men den befinner seg størrelsesmessig mellom Mini Countryman og Mercedes GLA. Med et bagasjevolum på 405 liter fikser den 55 liter mer enn Mini, og nesten like mye som den trange Mercedesen (420 liter).

De digitale instrumentene med 12,3-tomsskjerm er ekstrautstyr. Finishen er flott.

De digitale instrumentene med 12,3-tomsskjerm er ekstrautstyr. Finishen er flott.

Til tross for de kompakte målene får fire personer bra plass i Q2. Bare den lille døråpningen bak forstyrrer. Etter det litt kronglete innsteget er baksetet komfortabelt nok. Selv om taklinjen synker bakover på bilen, har selv storvokste baksetepassasjerer tilstrekkelig takhøyde. Designerne har brukt visuelle triks for å få Q2 til å se sportslig ut. Og denne lille SUV-en er så frisk å se til at den ikke bare skiller seg ut i Havana, men også i Audis modellprogram.

Bilen kommer til høsten, og da kan man velge mellom tre bensinmotorer og tre dieselmotorer. Basismodellen får en 1,0 TFSI. «Med vår turboladede tresylinder veier Q2 bare 1205 kg,» sier Audis sjefutvikler Stefan Knirsch.

Videre kommer det en 1,4-liter og en toliter, pluss tre firesylindrede dieselmotorer med 1,6 og 2,0 liter slagvolum. Her spenner effekten mellom 110 og 190 hk. Senere kommer det trolig en SQ2 med en 310-hesters toliter fra Audi TT. De to sterkeste motorene blir kombinert med firehjulsdrift som standard. En sjutrinns dobbelclutchgirkasse vil kunne bestilles, og den kan i sin nyeste generasjon håndtere opptil 400 Nm.

For første kjøretur i Cubas hovedstad var det bare den kultiverte 1,4 TFSI med 150 hk og forhjulsdrift vi fikk prøve. Q2 deler plattform med A3, og som i den bilen har turbomotoren deaktivering av sylindere, slik at den slår av to av dem når motoren går med liten belastning. Ellers skyver motoren den kompakte SUV-en friskt forover.

Det er nok vanskeligere å finne bedre veier å teste komforten på enn på disse ødelagte gatene. Noen av testbilene hadde adaptive støtdempere, men selv standardchassiset gir et godt kompromiss mellom sportslighet og komfort. Som andre Audier er Q2 stramt satt opp, men den føles mer føyelig enn A3, uten at den av den grunn krenger ubehagelig.

Førermiljøet minner om A3.

Førermiljøet minner om A3.

Også Audi-typisk er det imponerende inntrykket i interiøret. Førermiljøet i Q2 minner sterkt om det vi finner i den nylig faceliftede A3. Antallet knapper er redusert, og de er dessuten plassert bedre nå. Hvis du vil ha fulle tilkoblinger med WLAN, må du bestille Navi Plus med MMI touch. De digitale instrumentene vi kjenner fra TT kan du også legge til. Da får du skjermer med høy oppløsning og god lesbarhet. Og du kan bruke mange onlinetjenester, som musikkstreaming og mange funksjoner fra smarttelefoner. Hvis det ikke er nok: Med MMI blir det betydelig lettere å selge Q2-en din igjen.

På fortsatt analoge Cuba er det vanskelig å få til en skikkelig internettforbindelse, så du kan konsentrere deg helt om kjøringen. Takket være den korte akselavstanden (2,6 meter) er Q2 svært lettkjørt. Og skulle du komme inn i en kø, vil køassistenten ta seg av det kjedelig arbeidet. PreSense-systemet oppdager kritiske situasjoner og kryssende fotgjengere, og kan foreta bråbremsing på egen hånd. Dette blir standard i Q2, noe som er prisverdig.

Interessante kulisser i det kommunistiske Cuba

Interessante kulisser i det kommunistiske Cuba

«Vi har fått gode reaksjoner på bilen. Vi er rimelig sikre på å nå målene våre,» sier Audis salgssjef Dietmar Voggenreiter, som vil selge minst 80 000 biler i året. For at dette salget skal fortsette jevnt over hele bilens levetid, skal nye varianter stadig sprite den opp. Prototyper med TTS-motoren (310 hk) og helt elektrisk drift blir testet nå. Den allerede nevnte SQ2 blir trolig toppmodellen, men en helt elektrisk Q2 er fortsatt tvilsom.

På Cuba virker det derimot latterlig å skulle diskutere økologi og eldrift. Her hadde både luftkvalitet og livskvalitet økt merkbart hvis bilene hadde hatt noen som helst slags fungerende eksosrensing.

Men det og mye annet vil nok forandre seg i årene fremover, når landet åpner seg mer. Kaffesjapper og burgerkjeder fra USA har nok planene helt klare.

LED-lys bak er standard, men foran er det fortsatt halogen, hvis du ikke bestiller bilen med full-LED.

LED-lys bak er standard, men foran er det fortsatt halogen, hvis du ikke bestiller bilen med full-LED.

Konklusjon

Man trenger ikke være profet for å forutse at en kompakt SUV som Audi Q2 blir en suksess i sin klasse. Ikke bare kommer bilen til riktig tid, den har også en stilig innpakning. Med tanke på størrelsen tilbyr Q2 bra med plass. Motorer, betjening og tilkoblinger er fullt moderne. Dette blir en hard nøtt å knekke for den nye Mini Countryman, som kommer til høsten

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på