Audi med nye modellbetegnelser

Fra i høst blir det slutt på at du med et lett blikk på koffertlokket kunne se hvilken motor som sitter i Audien foran deg.

Siden «tidenes morgen» har man på de fleste tyske biler kunne se på modellbetegnelsen hva slags motor bilen var utstyrt med. En BMW 518 hadde 1,8-liters motor, og sto det 500 bakpå en Mercedes visste du med en gang at under panseret bodde en 5-liters V8. Audi har holdt seg til å sette motorstørrelsen bak modellserien, som A6 2,8. Men nå er det slutt,også for Audi. De første eksemplene på ulogiske modellbetegnelser kom tidlig på 2000-tallet, og nå må du ha inngående kjennskap til hvert enkelt bilmerke for å løse denne gåten. Vi skrev forleden om BMW 440 og 430 som hadde henholdsvis 3 og 2-liters motorer, altså en liter mindre enn betegnelsen skulle tilsi. Og den nye Mercedes E43 AMG har ikke en 4,3 liters V8, men en 3-liters V6 med to turboer.

Årsaken er selvfølgelig downsizing av motorer og innføringen av nye drivlinjer med hybridløsninger og ren el-drift. Tallet på koffertlokket henviser til bilens effekt, og kan forsåvidt være logisk for BMW og Mercedes sin del når samme motorstørrelse leveres i flere effekter. Da tilsvarer den sterkeste 2-literen i BMW 3-serie det som var 2,8-literen tidligere, og da føles det på en måte naturlig at den får navnet 328. Det samme med Mercedes S450 som med turbo og hybrid-teknologi på en 3-liters V6 yter 367 hester. Da er det lite stas om det står S300 bakpå koffertlokket.

BMW 340i har ikke 4-liters V8, men en 3-liters rekke 6.

Nå kommer også Audi med betegnelser som henspeiler på effekt. Først ut er nye Audi A8 som kommer nå i høst. Men hos Audi blir det litt vanskeligere. De opprinnelige modellbetegnelsene fra A1 til Q7 beholdes, men blir påhengt to siffer som betegner effekten. Det begynner med «30» på modellene med 110 til 130 hk og går oppover i intervaller på 5 og 5. For eksempel blir «45» betegnelsen på effekt mellom 230 til 252 hk. De sterkeste med effekt over 544 hk (400kW) får betegnelsen «70» Som tidligere benyttes motortype i modellbetegnelsen. Så den nye Audi A8 med 3-liters TDI-motor og 286 hk får dermed betegnelsen A8 50 TDI og på modellen med 3-liters bensinmotor og 340 hk vil det stå A8 55 TFSI på koffertlokket. Logisk ikke sant?

Når man så sammenligner med konkurrentene blir forvirringen total. BMW’s 7-serie med 3-liters bensinmotor har 326 hk og heter 740i, mens Mercedesen med tilsvarende motorisering heter S400. Så logisk sett skulle Audien hatt «40» i stedet for «55» i betegnelsen. Men det er sikkert moro for Audi-eieren å parkere sin A8 55 ved siden av naboens 740i.

Som nevnt er det A8 som er først ute med disse nye betegnelsene, men hele modellserien vil få dette i løpet av 2018.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på