Audi e-tron quattro concept

A158931_medium
Et aerodynamisk design med en cw-verdi på 0,25 og en kraftfull, komplett elektrisk e-tron-quattro-drivlinje med en ytelse på opp til 503 hk (370 kW) – Audi presenterer Audi e-tron quattro concept i Frankfurt.

«Audi presenterer i starten av 2018 en komplett elektrisk sports-SUV i premiumklassen. Den tekniske konseptbilen Audi e-tron quattro concept gir en konkret forsmak på bilen», sier Ulrich Hackenberg, den øverste sjef for teknisk utvikling hos AUDI AG. «Den forener kjøreglede, lang rekkevidde, et uttryksfullt design og fremragende komfort».

Audi e-tron quattro concept har tre elmotorer – den ene driver forhjulene, mens de to andre driver bakhjulene. Tilsammen yter motorene 435 hk (320 kW). I boost-funktionen kan føreren i en kort periode nyte godt av hele 503 hk (370 kW) og et dreimoment på over 800 Nm. Det betyr, at konceptbilen har prestasjoner som en sportsbil. Når føreren trykker gasspedalen helt i bunn, sprinter Audi e-tron quattro concept fra 0-100 km/t på 4,6 sek., og når raskt topphastigheten, som er elektronisk begrenset til 210 km/t.

A158929_medium

Det store litium-ion batteriet er integrert i bilens gulv, noe som gir en balansert vektfordeling og lavt tyngdepunkt. Med en kapasitet på 95 kWh er det mulig å oppnå en rekkevidde på over 500 km. Med en lader på 150 kW tar en full oppladning ca 50 minutter. Bilen er også konstruert for Audi Wireless Charging, en trådløs lading vi induksjon. I tillegg leverer et stort solcellepanel integrert i taket strøm på solrike dager.

Aerodynamisk design

Audi e-tron quattro concept forener harmonisk design og aerodynamikk. Den 5-dørs konseptbilen er 4,88 meter lang, 1,93 bred og bare 1,54 høy. Bilens silhuett med det ekstremt smale og sterkt skrånende bakerste ruteparti gir bilen et kupeélignende og dynamisk utseende. Cw-verdien er kun 0,25, noe som er oppsiktsvekkende i SUV-segmentet. Designet med den lave luftmotstanden bidrar sterkt til den høye rekkevidden. Ikke minst ved hjelp av flere bevegelige elementer som styrer luftstrømmen i høye hastigheter. For ytterligere å forbedre luftmotstanden er sidespeilene erstattet av små kameraer.

A158930_medium

OLED-lys

Foran er alle lykter utstyrt med Matrix-laser-teknologi. Nederst er det et nytt, markant signaturlys, som består av fem lyselementer. I hvert element er en LED-lysdiode kombineret med et ekstremt flatt OLED-element (organic light emitting diode). Audi utvikler Matrix-OLED-teknologien til serieproduksjon og viser for første gang systemet i forbindelse med IAA.

A159000_medium A159003_medium

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på