Åpenbar luksus – Aston Martin DB11 Volante

Aston Martin DB11 Volante.

Det er vår på Cote d’Azur, og utenfor venter en Aston Martin DB11 Volante. Ned med taket, på med setevarmen og rattvarmen. Så kjører vi.

Tekst: Bernd Stegemann og Jan Einar Wettre

Når man blir presentert for en så prektig bil som denne, kan det være lett å glemme at rollen som «den ultimate GT» fra Aston har vært fylt siden 2012. Nemlig av Vanquish, som har en seksliters V12-motor og 603 hk. Men egentlig er alle store Astoner storartede Gran Turismo-biler, og derfor kan også den nye DB11 Volante smykke seg med dette tilnavnet.

Tilhengere av diskret eleganse kan lett komme til å smelte av det grandiose designet, som forbinder klassiske proporsjoner med raffinerte detaljer. Som ventilene på siden eller de superslanke baklysene. Resultatet er en skulptur på hjul. Kunstferdig er også aluminiumpanseret, som må være det største i sitt slag. Det er laget av ett stykke metall, og omslutter LED-lyktene praktisk talt sømløst. I det hele tatt virker karosseriet ytterst solid, stivt og presist, selv uten metalltak. Til forskjell fra James Bonds vodka martini er det her ingenting som blir hverken rørt eller ristet.

Stoffkalesjen kommer fra Webasto, og passer perfekt. Den har nå ingen overlappende sømmer utenpå, og senkes med et knappetrykk eller med fjernkontrollen på 16 sekunder. Under de åtte lagene av tekstil er det like stille og hjemlig som i coupé-utgaven. Bare de senkede veltebøylene og kassen til taket skaper små ulemper. Som for eksempel at det nå bare plass til 206 (169 med taket nede) liter bagasje, mot 270 i den lukkede bilen. På grunn av null kneplass er baksetene (nå med Isofix) en vits, selv for barn.

Aston Martin DB11 Volante.

De er bedre egnet som ekstra bagasjeplass, for det lille rommet mellom forsetene kan knapt erstatte hanskerommet. Ellers viser interiøret – bortsett fra det nokså banale førermiljøet med digitalt speedometer og turtelleren i det store sentralinstrumentet – en stilsikker miks av britisk klubbatmosfære og moderne infotainment. Programvaren der kommer fra Mercedes. Dreiehjulet og trykkskjermen hører til dette, og krever mye oppmerksomhet, bare for noe så enkelt som betjeningen av setevarmen og stereovolumet.

Gentleman-karakter

Fra Mercedes kommer også den fire liter store V8-motoren med dobbelturbo, som vi kjenner fra flere AMG-modeller. Da tåler man godt at kabrioleten ikke har Astons egne V12 med 608 hk og 700 Nm. I DB11 leverer aluminiumsmotoren 510 hk og 675 Nm. Både lyden og kraftutviklingen er «astonized», og i stedet for Mercedes-automaten er det her en åttetrinns ZF-girkasse som håndterer kraftoverføringen.

Ned med taket og ut på gaten. Fra solfylte Mougins går ruten opp i det svingete, men ikke turistfrie omlandet, hvor det også blir kjørt en etappe av Rally Monte Carlo. Man sitter bekvemt og dypt integrert i de fine skinnsetene med justerbar sidestøtte, og også ergonomien er bra. Bare den store bredden (1,95 meter uten sidespeil) må man først venne seg til.

Aston Martin DB11 Volante.

Til gjengjeld passer den modifiserte åtte-sylinderen svært godt til bilens gentleman-karakter. Allerede når du trykker på startknappen av glass merker du forandringene, for der det ellers er en dirrende AMG-bass hører vi du nå en dyp og dunkende grynting med lyse overtoner. Mellom frontruta og sidevinduene hører du en sensuell, nesten forsiktig gurgling, og alt er bra når man kjører i den milde GT-modusen. Da har du alltid dobbelturboens makt til rådighet, men den er ikke en truende knyttneve i nakken.

Takket være mange forsterkninger, særlig i hjulopphenget, ligger 1,9-tonneren tungt og rolig på veien. Fordi den er stivere er den til og med mer spontan å styre inn i svingene enn den 110 kg lettere coupéen. Og så snart understell og drivlinje er satt i Sport- eller Sport Plus-modus med knappene på rattet, er det som det går en alarm gjennom hele bilen. De aktive demperne tillater mindre karosseribevegelser, og tractionkontrollen tillater større sladdevinkler. Automaten girer tidligere ned og senere opp, og V8-eren understreker sine harde reaksjoner med enda sterkere lyd. Men det er den føyelige fjæringen som imponerer mest, for den filtrerer bort ujevnhetene selv i strammeste innstilling.

Aston Martin DB11 Volante.

Skal du nyte en Volante i fulle drag må du søke elegansen i sportsligheten, og ikke alltid kjøre som på bane. Da er dette en storslått måte å kjøre åpen bil på. Du ruller frem i slake svinger, her og der kan du unne deg en hard mellomspurt mens du lar deg innhylle av liflige toner fra motoren og sval vårluft fra Middelhavet.

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på