Alvorets time for Skoda Karoq

Skoda spøker ikke når de lanserer en ny kompakt SUV. Karoq er etterfølgeren til Yeti, og den er en konkurrent som VW Tiguan og Nissan Qashqai må ta ytterst alvorlig.

Tekst: Sebastian Renz og Jan Einar Wettre – Foto: Achim Hartmann

Det hadde passet bra, men så kom soveposene og ødela. Vi hadde samlet tall, og forberedte å si noe om sammenhengen mellom europeernes økende friluftstrang og det voksende salget av SUV-er. Omsetningen av turutstyr har økt betydelig i Europa de siste årene, og det blir solgt ryggsekker for nærmere tre milliarder kroner i året. Men så hørte vi at salget av soveposer sank med ti prosent. Kanskje vi dermed kan si at turgåere som har en SUV kan parkere nærmere fjelltoppen, slik at de er tilbake tidligere og kan kjøre hjem, i stedet for å måtte sove på turisthyttas madrasslager. I sovepose.

Uansett: Skoda Karoq vil opp og frem, og da må den møte Tiguan og Qashqai. Alle tre har bensinmotor og firehjulsdrift. Vi kjører.

Skoda Karoq har et tøft design, og leveres heldigvis også i andre farger enn kommunegrå.

 

Skottene har flere ord for «snø» enn inuittene har. Skoda har brukt vokabularet derfra i navnet på Kodiaq, og viser til en bjørneart som holder til på Kodiak-arkipelet. Nå kommer altså Karoq, der navnet er en sammenstilling av de iniutiske begrepene for «bil» og «pil». Litt søkt, synes du? Tja, det kommer fra Alaska, så.

Men så er også navnet den eneste ekstravagansen som Karoq tillater seg. Ellers er den preget av denne omhyggelige og oppfinnsomme sakligheten som de andre merkene i VW-familien kvittet seg med da de begynte å erobre premiummarkedet.

 

Karoq er 4,38 meter lang, og den maksimerer på mange måter SUV-ens fordeler. Der Yeti bare hadde 410 liter ladeplass, og dermed ikke plass til en barnevogn, håndterer Karoq oppgavene som en fullverdig familiebil. Du sveiper kort under støtfangeren med foten, og så svinger bakluka opp, sammen med rullegardinen. 521 liter plass er på samme nivå som mellomklassestasjonsvognene Audi A4 Avant (505 liter), Ford Mondeo (525 liter) og Mazda 6 (522 liter). Med den fleksible gulvplaten kan de indre kantene jevnes ut, sammen med kanten som oppstår når baksetet legges ned.

Fleksibel seteløsning i Karoq

Baksetet av denne typen så vi for første gang i Skoda i 2006, da i Roomster, og så i Yeti. Nå finner vi det i Karoq. Fleksibiliteten har ikke forandret seg. Setene kan separat skyves 15 cm i lengderetning (selv om det knapt er beinplass nok til det), ryggvinkelen kan reguleres med 13 grader, og setene kan legges ned og tas ut. Det vil mange gjøre med det uansett ikke særlig komfortable midtsetet, og da rykker de to ytre setene nærmere midten.

Fører og sidepassasjer sitter i store, bekvemme seter, omgitt av alle Simply Clever-idéene, fra koppholdere via nøkkelholder og parkeringsbillettholder til ladestasjon for induksjonslading og paraplyen. Den er jo så viktig for Skoda, og her er den lagret under passasjersetet foran. Når det gjelder materialkvaliteten holder Karoq den kalkulerte avstanden opp til den dyrere VW, men den virker like solid.

I førermiljøet ser man tydelige familielikheter mellom Skoda og VW. Her i Karoq

Også betjeningen er nesten den samme i Skoda og i VW, bortsett fra småting som rulleknapp for volum og knappen for assistentsystemer på rattet. I Karoq reagerte den store og litt plundrete trykkskjermen tregere enn i Tiguan. Noe head up-display er det ikke å finne, men neste år skal det komme digitale instrumenter som ekstrautstyr.

Førermiljøet i VW Tiguan

Da blir det også mulig å få adaptive støtdempere. Men de trengs egentlig ikk, noe Karoq viser i testen. Ja, den jevner ut veien like føyelig og effektivt som VW, som jo har adaptive dempere. Bare over korte, brå asfaltbølger kommer den ut av lage. Men det ødelegger ikke det høye komfortnivået, som underbygges av det lave støynivået.

Samtidig er Skoda god å kjøre. Med det middels stramme oppsettet og den presise, finkornete styringen tar den svingene smidigere og med mindre krenging enn de to andre. Og det selv om variantene med forhjulsdrift må klare seg med en torsjonsbakaksel. Dessuten griper ESP-en i Karoq inn tidlig og mykt.

Tiguan har en annen motor enn Karoq, men samme effekt

Til tross for samme effekt og dreiemoment har Karoq en annen firesylindret turbomotor under panseret enn Tiguan. Det er den nye 1,5-literen, men uten partikkelfilter. Denne motoren slår av to sylindere ved lav belastning og opp til 130 km/t, noe som skal spare inn opptil 0,05 liter per mil. I testbilen jobber den kultiverte og trekksterke motoren sammen med en sjutrinns dobbelclutchgirkasse. Men samarbeidet er ikke særlig harmonisk. Girkassen girer for ofte i sin jakt på den optimale utvekslingen. Du kan selv flippe mellom girene med hendlene, og det gir mer ro. Men noen ganger reagerer girkassen uvant tregt. På forbruksrunden vår gjør Karoq det såvidt best, for da hjelper de tette trinnene i girkassen og det faktum at girkassen setter seg i fri når du tar foten av gassen og lar bilen rulle, slik at energien blir utnyttet.

Men med 0,79 liter på mila ligger Skoda på nivå med de andre. Den sanker også poeng med fremragende bremser, godt utstyr og en rimelig pris. Er det nok til seieren? Det finner vi snart ut.

Qashqai er en av Nissans største suksesser i Europa

Den britiske statsministeren Margaret Thatcher reiste til Washington i september i 1986. Men det var ikke så langt som man skulle tro, for den Washington der Nissan bygger bilene for Europa ligger i Nordøst-England. I den 31-årige historien til Nissan Motor Manufacturing UK er Qashqai den mest fremgangsrike bilen. Den selger fortsatt meget godt. At Qashqai også i dag er Nissans bestselger skyldes også at den unngår alle de typiske egenskapene til en terrengbil. Firehjulsdrift og terrengkjøring? Nei, for også bensinmotoren med 163 hk har forhjulsdrift.

De 18 centimeterne med bakkeklaring er mer nyttige for den høye sittestillingen enn til å kjøre i utmark. I det hele tatt er det komfortabelt å sitte i Nissan, noe som skyldes de bekvemme og støttende setene den fikk ved faceliften. Da fikk den også et nytt, men ikke særlig mer overbevisende infotainmentsystem, pluss frontradar integrert i grillen. Den samarbeider med frontkameraet til å holde de mange assistentsystemene i gang. Og selvsagt – dette sier alle merker når det er en facelift på gang – lyktes teknikerne med å justere dempere og fjærer og stabilisatorer, slik at både komforten og handlingen ble bedre samtidig.

Førermiljøet i Nissan Qashqai

Og det vil de kunne påpeke igjen, for det mangler ikke forbedringspotensiale der. Qashqai er riktignok mer smidig å kjøre enn før, noe som også skyldes den nye styreakselen med vibrasjonsdemper. Men sammenlignet med Skoda og VW mangler det presisjon og tilbakemelding. ESP-en griper inn tidlig og hardt. Og i slalåmtesten viser Nissan at den ikke har det særlig travelt. Så da kunne den gjerne ha vært komfortabel i stedet. Men det er den ikke. Med det harde oppsettet hopper den hardt over ujevnheter. Den gir korte støt videre gjennom bilen, og den er alltid i bevegelse. De lave 19-tomsfelgene hjelper heller ikke til på det området.

Qashqais største styrke er det godt utnyttbare bagasjerommet, som lett kan utvides når man legger ned baksetene. Dessuten kan den tilby bra plass både foran og i det lavt monterte baksetet med bratte rygger. Betjeningen er også lettfattelig.

Seteløsningen i Nissan Qashqai er både enkel og fleksibel

Selv om den sterke og kultiverte 1,6-liters turbomotoren ikke gjør bruk av triks som deaktivering av sylindere, bruker Nissan like lite bensin som de to andre (0,79 l/mil). Dessuten trekker den jevnere gjennom de seks girtrinnene med passende avstand mellom.

Dersom folk fortsatt sendte hverandre gratulasjonstelegrammer, ville vi anta at det telegrammet som ville bli sendt fra VW i Wolfsburg til Skoda i Mlada Boleslav i anledning Karoqs seier i denne testen fort kunne blitt ganske kjølig. For Skoda har lov til å angripe den vanlige statusordningen i konsernet, men de har ikke lov til å forandre på den. Og at Tiguan taper her mest på grunn av prisen og det heller sparsomme utstyret hjelper jo ikke da.

For når det gjelder egenskaper er den ikke så mye bedre enn Karoq. Den bruker riktignok den større ytre lengden til å skape mye plass i baksetet, og de 18 centimeterne det bekvemme baksetet kan skyves er lettere å utnytte. Men uansett om det gjelder bagasjevolum, fleksibilitet, oversikt eller tillatt lastevekt – Skoda gjør alt like bra.

God bakseteplass i Nissan Qashqai

Den lille fordelen VW har på grunn av det mer omfattende sikkerhetsutstyret skusler den bort med sine dårligere bremser. Kjøresikkerheten er urokkelig, på samme måte som Karoq. Bare når det gjelder komfort er Tiguan overlegen sin konsernkollega. Men til det trenger den adaptive støtdempere. Først slikt utstyrt flyter den over store ujevnheter, uten at den krenger i svingene. Men selv den progressive styringen som er ekstrautstyr mangler tilbakemelding. Dermed føles kjøreegenskapene mer distansert enn i Skoda.

Det skyldes også at Tiguan veier 96 kg mer, og det sløver ytelsene en anelse. Men den 1,4-liters turbomotoren er like kultivert og effektiv (0,8 l/mil). Den er også renere, ettersom denne motoren med direkte innsprøyting har partikkelfilter. I hvert fall går det ivrig forover med den presise og lettbrukte manuelle sekstrinns girkassen. Ikke like automatisk som i Skoda, men med bedre flyt.

Baksetet i Tiguan kan skyves frem og tilbake

Dermed leder VW bare såvidt når det gjelder vurderingen av egenskaper, mens den høyere prisen gjør utslaget. Så da er det til slutt Karoq som tar soveposen sin og går.

Vurdering

1. Skoda Karoq

Strengt tatt skulle ikke det kunne skje. Men med smidig handling, høy fleksibilitet og mye plass klatrer den rimelige Karoq forbi Tiguan.

2. VW Tiguan

Bortsett fra litt bedre plass, litt bedre komfort og litt mer utstyr har den dyrere Tiguan ikke mer å by på enn den gjennomtenkte Karoq.

3. Nissan Qashqai

Bare såvidt den henger med? Nei, for den trange Qashqai går sin egen vei. Den har det beste utstyret for pengene og den sterkeste motoren. Komfort? Ikke så mye.

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på