Alltid et nytt kort i ermet…

Mesterstykket er nesten utrolig. Gjennom mer enn femti år har Porsche kommet med den ene 911’en mer spektakulær og berusende, etter den andre. Og det spiller ingen rolle om det er hverdags-entusiaster som deg og meg, eller hardkokte racerførere som skal tilfredsstilles.

Tekst: Sven Furuly, foto Sven Furuly og Peter Gunnars

Spør du en Porsche-entusiast vil han fortelle at han har fått et virus i kroppen. Dette har ikke bare angrepet hjerte, men også hjernen og talesenteret. Jeg vet det, og selv om jeg har prøvd flere ulike medisiner, forsvinner det ikke. Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Bentley. Jeg har prøvd hardt, men når jeg setter meg inn bak rattet på den nye 911 GT3 på Rudskogen, viskes de andre entusiastbilene ut av minnet. Fargen ”Speedgelb” er blitt den nye ”Indischrot” for Porsche. For tretti år siden skulle en gateregistrert 911 Turbo være rød. Nå er de råeste gateregistrerte Porsche-modellene gule.

Egentlig er jeg en sinke på mer enn en måte. Ikke bare får racerføreren Dennis Olsen meg til å føle meg som en skolegutt, men i løpet av de ukene som har gått siden jeg kjørte 911 GT3 på banen har Porsche rukket å lansere enda et gult monster for bruk på landeveien: 911 GT2 RS. Den skal vi imidlertid drøye litt, og heller ha fokus på den nesten halvannen million kroner rimeligere GT3. Den har også 200 hk lavere effekt enn den turboladede 3.8 literen i GT2 RS. For det er nettopp sugemotoren i GT3, med 500 hk ved 8 250 o/min, som gjør en kjøreopplevelse i denne bilen til noe helt spesielt. Og med 460 Nm dreiemoment skal du også vite hva du gjør før du legger full tyngde på gasspedalen ved utgangen av svingen…

Men om du skulle være litt brå er GT3’en forbausende tilgivende – i det minste i de hastighetene jeg ”pusler” rundt på banen med den svenske ams-redaktøren i passasjersetet. Været er langt fra det beste – det er kald og et lett yr gjør banen fuktig, men ikke søkkvåt. Og det er kanskje like bra, for dermed får jeg oppleve bilen litt slik Porsche har tenkt: En clubsport-racer i helgene og en gatebil midt i uken. Det er ikke til å komme fra at norske landeveier er både våte og svingete.

Effektiv førerplass: En utrolig kombinasjon av hverdagsbil og en klubbracer i helgene

For den uinnvidde ser dette ut som en 911 av den litt barskere sorten, mens Porsche-menigheten øyeblikkelig identifiserer de mange detaljene som gjør dette til en GT3. La oss begynne med den store hekkvingen. Den sørger for et kraftig marktrykk og bidrar til å gi den 1430 kg tunge bilen best mulig veigrep – ikke minst når det jaktes på topphastigheten – som er 318 km/t med PDK dobbelclutch-girkassen. Og ja, du kan også få GT3 med manuell girkasse, men vil du det? Toppfarten øker med 2 km/t, mens akselerasjonen fra 0-100 km/t øker fra 3,4 sek til 3,9 sek. Og trolig skal du være litt av en mester for å gire så raskt manuelt. Når vi først snakker om hekkvingen: På siden av denne er det preget tallet 4.0 i en gule plasten. Vi har allerede fortalt at motoren er en sugemotor, og leverer 500 hk. Dette er en helt ny 3 996 ccm variant av den velkjente boksermotoren, og har enorm respons og nærmest utømmelig kraft helt opp til punktet der turtallsperren slår inn: ved 9000 o/min. Nå var jeg aldri der, men fikk likevel en pirrende dose av hva denne bilen kan by på av opplevelser. Man sitter som fastlimt i det dypt skålede setet og selv den minste rattbevegelse får bilen til å lystre momentant. Akkurat som alle andre 911 – forskjellen er bare enda mer presisjon. De 20” store hjulene, 9” brede foran og 11” brede bak, utstyrt med Pilot Sport Cup 2 dekk fra Michelin bidrar til dette, sammen med et understell som er langt mer sportslig avstemt (senket 25 mm) enn det vi finner i en ordinær 911 Carrera. Legg til en elektronisk styrt differensial på bakaselen og mulighet for individuell justering av chassiet for banekjøing, er mye sagt.

Som om man skulle trenge en påminnelse om at det er en GT3 når man sitter i bilen, er det et eget 360 mm GT3 ratt i alcantara, girvelgeren har GT3 emblem i likhet med setene, og kanallistene bærer også den attraktive logoen.

Det blir bare en liten smakebit denne gangen. De få rundene jeg kjører går så alt for fort unna. Jeg får prøvd å kjøre idealspor, famler litt for å finne gode bremsepunkter, og forsøker å dra på litt. Men alt jeg gjør foregår i skyggen av det som er dagens hovedattraksjon: Den norske racerføreren Denis Olsen og en Porsche GT3 Cup bil. Den norske og den svenske Porsche-importøren har nemlig noe langt mer viktig enn å la noen journalister få lov til å kjøre noen runder i en gateregistrert GT3. En rekke skandinaviske motorsport-utøvere var invitert til å møte norske Dennis Olsen og hans svenske teamkammerat Philip Morin for at disse skulle fortelle mer om Porsche Mobil 1 Super Cup og Carrera Cup. I tillegg fikk disse potensielle kundene mulighet til å prøvekjøre Cup-bilen. Bilen leveres av Porsche for ca 2 millioner kroner, men den enkelte føreren må selv leie seg inn i, eller bygge opp et serviceteam som kan ta hånd om bilene gjennom sesongens treninger og løp. Porsche håper på å ha rundt 20 biler på startstreken i den skandinaviske serien til neste sesong. Det var mange kjente og ukjente nordmenn til stede – så det skal bli spennende å se hvor mange norske navn som dukker opp til seriestart.

Dennis Olsen har hatt en unik karriere, og har nettopp fått en ny kontrakt med Porsche for 2018-sesongen

Dennis Olsen er bare 21 år gammel, men har hatt en fantastisk karriere. Jeg kjørte flere runder med ham, og fikk en fin prat om årets sesong og planene videre. Å komme som en nordmann og vinne Porsche Carrera Cup Deutschland 2017 står det stor respekt av. Østfoldingen var i flere år en av Norges fremste gokart-førere, og tok deretter skrittet over i formelbiler. En andreplass i Renault Formel 2.0 Europcup var hans beste plassering, før han i 2015 ble plukket ut som en av fire offisielle juniorførere for Porsche. Da kvitterte han raskt med å  kjøre inn som nummer tre sammenlagt i Carrera Cup Deutschland 2016. En andreplass i årets Porsche Mobil 1 Super Cup, bare noen fattige poeng bak vinneren, viser at Dennis hører til blant de aller beste. Porsche har et stor engasjement innenfor flere ulike motorsport-klasser, og hvilke planer Dennis og Porsche har for 2018-sesongen var ikke kjent da vi hadde vår prat. At han noen uker senere reiste til USA og deltok i sitt første 24-timers løp. Den 11 november startet han i Hankook 24H på Cota. I dette løpet, som går i Austin, og tiltrekker seg alle de velkjente teamene vi ser dominere på Nürburgring 24H, var Dennis en del av Manthey Racing –teamet. Teamet har mange seire i Nürburgring 24H og gjorde det bra under både kvalifisering og selve løpet. og 911 GT3 R’en kjørte inn til en høyst fortjent tredjeplass.  Dette er ikke bare en stor personlig seier for Dennis, men også et glimrende utgangspunkt for å få et spennende sete i 2018-sesongen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på