Alfa Romeo Stelvio er her

Alfa Romeo Stelvio

Nå har også Alfa Romeo lansert sin SUV. Blant entusiastene er det blandet mottagelse, men historien viser at dette kan være et riktig grep.

Når Porsche lanserte sin Cayenne for 15 år siden var det til høylytte protester fra entusiastene. Porsche skulle være sportsbil, ferdig snakka. Men når modellen viste seg å bli en suksess som brakte friske penger inn i Porsche-kassa fik pipa en annen lyd. Siden den gang har det kommet mange SUV-er fra produsenter man ikke skulle tro ville lansere noe slik. Alfa Romeo viste også et konsept på en SUV under navnet Kamal på Geneve-utstillingen i 2003, men siden har det vært stille fra den kanten. For et par år siden begynte ryktene å gå, og ble raskt mer håndfaste. Vi har sett kamuflerte testbiler, og fikk også en liten forsmak når Maserati lanserte sin Levante tidligere i år.

De siste årene har Alfa Romeo hatt kun to modeller på markedet, og mange fryktet for fremtiden for merket. Så fik vi endelig Giulia som virkelig tar opp arven fra gode gamle dager med kjøreglade biler med et dynamisk design. Det planlegges en storstilt lansering av flere nye modeller i årene fremover, og i går kveld ble nyhet nummer to avduket i Los Angeles. Alfa Romeos nye SUV har fått navnet etter ett av Europas mest spektakulære fjellpass. Stelvio på grensen mellom Sveits og Italia Veien slynger seg oppover fjellsiden i 48 krappe hårnålssvinger til toppen på 2758 meter. En legendarisk vei som vil passe en sportslig SUV som hånd i hanske.

Du kan se video fra avdukingen her:

Alfa Romeo Stelvio er bygd på samme plattform som Giulia, og designet ligger også tett opptil. Den velkjente Alfa-grillen med de spisse lyktene på hver side, og en spoiler med et enormt luftinntak viser at her kommer det en som mener alvor. Om den matcher kjøreegenskapene til Giulia kan den bli en farlig konkurrent til andre sportslige SUV-er. Med en lengde på 468 cm stiller den i samme klasse som blant annet Porsche Macan, Audi Q5 og Mercedes GLC. Som med Giulia lanseres toppmodellen først. En QV (Quadrofoglio Verde) med den grønne firkløveren som er symbolet på løpsbilene og de sportsligste versjonene fra Alfa Romeo. Stelvio QV har samme motor som Giulia QV, en 2,9 liters V6 med dobbelt turbo. De 510 hestekreftene temmes i en 8-trinns automatgirkasse og fordeles ut til alle fire hjul via Alfas Q4 firehjulsdrift.

Det er bekreftet et andre motoralternativ, en 2-liters firesylindret bensinmotor med 280 hk. Det ligger også i kortene at 2,2-liters dieselen fra Giulia også vil fine veien til Stelvio. Muligens i en sterkere versjon enn de 150 og 180 hestekreftene som er tilgjengelig i dag.

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio i sitt rette element. Stelvio-passet mellom Sveits og Italia

Alle Stelvio vil ha firehjulsdrift, og 8-trinns automatgir blir standard. Den velkjente DNA bryteren som lar deg velge mellom Dynamic, Normal og Advanced Efficiency (energisparende) modus har fått en ekstra posisjon markert med R for Race. Det sikrer at Stelvio ved hjelp av elektroniske hjelpemidler får så sportslige egenskaper som en slik bil kan få.

Vi ser frem til å få lagt hendene på et eksemplar, og vil selvsagt komme tilbake med våre inntrykk fra prøvekjøring. Inntil videre får vi nøye oss med å se på bildene.

161116_alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_01 161116_alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_02 161116_alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_03

2018 Alfa Romeo Stelvio

2018 Alfa Romeo Stelvio

2018 Alfa Romeo Stelvio

161116_alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_10 161116_alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_11 161116_alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_12 161116_alfa_romeo_stelvio_quadrifoglio_13

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på