Alfa er tilbake!

Arturo Rivas

Hadde du trodd at det noen gang skulle skje? Alfa Romeo har igjen fått en egen plattform, og denne har bakhjulsdrift. Toppmodellen Giulia Quadrifoglio har 510 hk og V6-motor fra Ferrari.

Tekst: Marcus Peters og Jan Einar Wettre –  Foto: Arturo Rivas

Alle spekulasjonene munnet ut i ett spørsmål: Er Giulia en typisk Alfa Romeo? Her blir det ofte snakket om Cuore Sportivo, et sportslig hjerte. Men siden Alfa-bilene begynte å bli bygd på Fiat-gruppens plattformer, har dette sportshjertet mistet mye kraft. Med henblikk på merkets kjerneverdier var 75 den siste ekte mellomklasse-Alfaen, for den hadde bakhjulsdrift. Det har den nye Guilia også.

Alfa-sjef Harald Wester vil selge 100 000 Giulia over hele verden neste år. Og flotte løfter fra fortiden kan endelig komme til å bli innfridd: Den nye plattformen skal danne utgangspunkt for en fem meter lang sedan og to SUV-er som blir rivaler til BMW X3 (mot slutten av 2016) og X5 (senere). Også etterfølgeren til Giulietta skal bygges på den, og kommer også som stasjonsvogn. Dessuten er det planlagt en Spider-modell, sammen med en Giulia Coupé og en coupé på SUV-basis. Noen av disse nyhetene vil treffe BMW ganske hardt. For i sin streben etter å bruke mange av de samme delene over hele konsernet, har bayerne oppgitt det som utmerket dem i kompaktsegmentet: bakhjulsdrift.

Midt i siktet for Giulia finner vi BMW 3-serie. Toppmodellen som skal måle seg med M3 har en firkløver, på italiensk «quadrifoglio», på forskjermen. Litt Alfa-tradisjon må til.

Quadrifoglio passerer mykt over grensen for veigrep, og den kan lett kontrolleres med gasspedalen.

Quadrifoglio passerer mykt over grensen for veigrep, og den kan lett kontrolleres med gasspedalen.

Og det emblemet er ikke noe tomt løfte. Det fører med seg en del teknikk, som aktiv aerodynamikk. Følere merker når føreren styrer inn i en sving, og aktiverer servoer som justerer frontsplitteren, som igjen gir mer trykk på forakselen og dermed lar føreren kjenne akkurat hvor grenseområdet ligger. Det som gjør Giulia så spesiell er dette spillet med instinktene og den ubevisste tilliten man føler så å si fra første kilometer. Du aktiverer bilens ytelser med overlegg, og så kommer du straks til området der bilen er virkelig morsom, uten å måtte bekymre deg for konsekvensene av en plutselig svikt i veigrepet.

De doble tverrstagene fører forhjulene rett dit den direkte styringen dikterer. I raske svinger kjenner man faktisk at det kommer ekstra vekt over forhjulene, noe som gir mer grep der du vil ha det. Samtidig støtter bakhjulene deg effektivt. De er hengt opp i en multilinkkonstruksjon av en type som også Ferrari bruker. Når du setter tractionkontrollen i Natural fordeler den elektronisk styrte differensialsperren dreiemomentet med stor autoritet.

Men selv når du slår ESP-en helt av (Race) blir ikke hekken lunefull. Med kompetanse bak rattet forblir Quadrifoglio nøytral. En liten bevegelse er nok til å få den inn i svingen, eller du pendler kjapt den andre veien før svingen og tar den med en grundig sladd, uten å måtte bekymre deg for en stygg kontrabevegelse. Slik må en sportssedan være. Betyr det at Giulia kjører som en Alfa Romeo? Absolutt.

Sett deg inn og føl deg vel. Ergonomien minner om en sportsbil, og interiøret er pent og funksjonelt.

Sett deg inn og føl deg vel. Ergonomien minner om en sportsbil, og interiøret er pent og funksjonelt.

I Quadrifoglio kan du gi gass uten bekymringer. V6-motoren på 90 grader er laget av aluminium, og er en avlegger av Ferrari-motoren i California T. Også det hjelper Giulia med å komme nærmere merkets kjerne. For motorer produsert i stort antall skaper ikke noen emosjonell begeistring, men det gjør teknikk fra Maranello. V8-en fra California har mistet to sylindere og har krympet til rett under 2,9 liter. Takket være kraftig ladetrykk presser de to turboene 510 hk og 600 Nm ut av den.

Noen turbotypisk svikt i kraften rett fra start er det knapt å snakke om. Et bjørnesterkt skyv hiver bilen på 1,6 tonn forover, akkompagnert av flott trompetlyd fra eksosen. V6-motoren kan kjøres elastisk, men det store orkesteret spiller først over 3000 o/min. Selv med manuell girkasse gir motoren en akselerasjonstid på 3,9 sekunder fra null til 100 km/t. Uten noen elektronikk til hjelp kan det virke lite realistisk, ikke minst fordi den sekstrinns girkassen ikke gir deg full støtte når du vil gire fort, selv om slagene mellom trinnene er korte.

Alt en sportssedan trenger: Turbo-V6 fra Ferrari, perfekt sittestilling, korte slag i girkassen og ESP og støtdempere som kan stilles inn i ulike moduser.

Alt en sportssedan trenger: Turbo-V6 fra Ferrari, perfekt sittestilling, korte slag i girkassen og ESP og støtdempere som kan stilles inn i ulike moduser.

Men det tallet kan være fullt mulig med den fremtidige åttetrinnsautomaten fra ZF, kombinert med Launch Control. Den dobbelclutchkassen som Alfa først lovet er likevel forkastet.

Til tross for deaktivering av sylindere og start/stopp-automatikk er det nok bare de mindre motorene som kan oppnå de 0,85 l/mil som nettsiden lover. De omfatter en 2,2-liters diesel på 136, 150 eller 180 hk. I løpet av året kommer det en firesylindret toliter med 200 og 280 hk. Det er Alfaistisk nok.

Hva med maskinistens arbeidsplass? Den er vendt mot føreren og gir den naturlig ergonomi i utmerkede sportsseter. Armene strekker seg mot rattet, girspaken og betjeningselementene helt av seg selv. Det viktigste av alt, nemlig startknappen, befinner seg under rattkransen. Kjøremodusene kan velges med et lite hjul, i likhet med infotainment-funksjonene.

2,9 liter V6 med to turboer yter 520 hk

2,9 liter V6 med to turboer yter 520 hk

Merket har tatt seg god råd med den nye bilen, og taket, panseret, bagasjelokket og kardangakselen til Quadrifoglio er laget av karbonfiberforsterket plast. Dørene og skjermene er av aluminium. Det er en høyverdig materialblanding som skiller seg klart fra standardkarosseriet.

Er altså Giulia en typisk Alfa Romeo? Eh, ja.

Konklusjon

Glem alle modellene med den klassiske grillen og forhjulsdrift. Giulia er en ekte Alfa Romeo, med bakhjulsdrift og det hele. Flere modeller vil bli basert på den, fra kompaktbiler via flere SUV-er til en stor sedan. Og selv Maserati vil få tilgang til denne plattformen

Arturo Rivas

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på