Abarth 124 Spider for gate og rally

160301_Abarth_124_spider_01

Når Fiat lanserte sin 124 Spider tidligere i år var det forventet at det også ville komme en Abarth-versjon. Nå er den her.

Den nye Abarth 124 Spider skiller seg fra standardversjonen på flere måter. Det første man legger merke til er et mattsort panser og koffertlokk. Videre har Abarthen mer sportsligere front- og hekkspoilere, og selvsagt Abarth-dekor. Innvendig finner vi flere røde designelementer som ytterligere fremhever det sportslige.

Abarth 124 Spider

Kraftig diffusor med fire enderør viser at her er det noen som mener alvor.

Abarth 124 Spider

Røde designelementer i intriøret fremhever det sportslige.

På plass i førerstolen kan du vekke til liv en oppgradert versjon av 1,4-liters motoren som nå har fått 170 hk. Kreftene sendes videre til bakhjulene via en 6-trinns manuell girkasse, eller en ny 6-trinns automatisk Sequenziale Sportivo girkasse med girhendler på rattet. Understellet er også oppgradert til mer sportslige ytelser, så dette ligger virkelig an til å bli en svært morsom bil.

Abarth 124 Rally

Abarth 124 Rally har fått fast tak

Racing er en viktig del av Abarths virksomhet, og de viser også en rally-versjon av 124 Spider på Geneve-utstillingen. Dette kommer som en overraskelse på de fleste, da det er første gang de avduker både gatebilen og løpsbilen samtidig. Rally-versjonen viderefører arven fra den forrige 124 Spider som hadde sin siste offisielle opptreden for 40 år siden, i Rally Monte Carlo 1976. De første bilene vil få sin debut i rallyløypene fra sesongen 2017.

Abarth 124 Rally

Vi gleder oss til å se denne i Rallyløypa

 

Abarth 124 rally får en 1,8-liters motor som avhengig av mapping kan yte inntil 300 hk med et turtall på 6500 o/min. Sammen med bakhjulsdrift og en sekvensiell girkasse gir dette føreren mulighet til å styre bilen like mye med gasspedalen som med rattet. Underholdende for føreren, men også for publikum som også kan glede seg over en heftig motorlyd.

 

Abarth 124 Rally har prosjektkode SE139. En nummerering som går helt tilbake til starten på Carlo Abarths bilproduksjon i 1949. Med utviklingen av 139 løpsbiler på 67 år har Abarth for alltid skrevet seg inn i historiebøkene som en betydelig produsent av løpsbiler. En historie få andre kan vise tilbake til. En stor honnør til Fiat som fører denne arven videre Carlo Abarths ånd: Små lette biler med små sterke motorer. Letthåndterlige biler med stor underholdningsfaktor for både fører og publikum.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på