A3 e-tron – Audi med ledning

Audi A3 e-tron

Audi melder seg på i kampen om hybridbilkundene. Et smart trekk er å satse på ladbare hybrider. Først ute er nye A3 e-tron.

Nordmenn kjøper miljøvennlige biler som aldri før. I 2014 ble det solgt over 21.000 Nye og bruktimporterte el-biler og drøyt 11.000 hybridbiler. 1600 av disse hybridbilene var ladbare hybrider. I år kommer flere produsenter med slike biler, og vil nok dominere markedet i årene fremover.

Med en ladbar hybrid får du det beste fra to verdener. Du kan kjøre på ren eldrift inntil 5 mil, samtidig som du kan legge ut på langtur uten rekkeviddeangst. Takket være lave forbrukstall/utslipp kommer slike biler gunstig ut i det norske avgiftssystemet. For Audis del koster A3 e-tron ca 15.000 kroner mindre enn tilsvarende A3 med bensinmotor. Riktignok har ikke en slik hybridbil de samme fordelene som el-bilene med gratis bompassering og adgang til kollektivfeltet, men for folk utenfor de større byene har ikke det så stor betydning. Lave driftsutgifter og bedre samvittighet for miljøet er hovedfaktorene her.

Audi A3 e-tron

A3 e-tron er det Audi kaller ”Sportback” en mellomting mellom 5-dørs kombi og stasjonsvogn. Med andre ord en praktisk bil for et aktivt par eller en liten familie. Bakseteplassen er grei for to voksne, og bagasjerommet stort nok til daglig bruk. Riktignok gjør batteripakken at bagasjerommet er ca 100 liter mindre enn en vanlig A3, men 280 liter er likevel mer enn lillebror A1. For dem som trenger større bil kan vi trøste med at flere av Audis modeller kommer som ladbar hybrid etter hvert som modellprogrammet fornyes. Først ut er nye Q7 som bør være stor nok for de aller fleste. Den ventes til landet mot slutten av året. Neste på lista er A4 i 2016.

Audi A3 e-tron

A3 e-tron har en 1,4 liters bensinmotor på 150 hk, og en elektrisk motor på 102 hk. Samlet effekt med begge motorer i drift er 204 hk, noe som sørger for kraftig fraspark når det er nødvendig. Batteripakken som er plassert under baksetet er på 8,8 Kwh, noe som under gunstige forhold gir en rekkevidde på 50 km. Det betyr at svært mange klarer seg gjennom den daglige kjøringen med kun eldrift. Med bensinmotoren i reserve slipper du unna rekkeviddeangsten. Mange av oss vil med en slik bil bare avlegge bensinstasjonene et besøk noen få ganger i året.

Etter å ha kjørt litt i de ulike driftsmodus for å gjøre oss kjent med bilen og ta bilder, hadde vi ifølge kjørecomputeren 36 km elektrisk rekkevidde. Vi slo da over på ren eldrift og kjørte i normalt tempo uten tanke på å spare strøm. Turen gikk på landevei i kupert terreng. Etter 30,2 km var det tomt for strøm, og bilen koblet automatisk over på bensindrift. Dette var et resultat vi var godt fornøyd med sammenlignet med øvrige elbiler og samme kjørestil. Vi slo da over på ”Hybrid Charge” modus, og fikk tilbake ca 1 km elektrisk rekkevidde for hver kjørte km på bensindrift. Dette drar mer bensin enn normal hybriddrift, men kan være gunstig for å bygge opp strøm til å kjøre utslippsfritt hvis man skal inn i mer tettbygd strøk.

Audi A3 e-tron

A3 e-tron har 4 driftsmodus.

·      Ren eldrift

·      Hybrid auto – bruker både strøm og bensin

·      Hybrid hold – bruker kun bensin og belaster ikke batteriet

·      Hybrid Charge – Bensinmotoren står for både fremdrift og lading

I alle modus vil batteriet også bli ladet ved å gjenvinne energien ved nedbremsing eller kjøring i nedoverbakke.

Som på de fleste andre Audier kan du også velge ulike innstillinger på kjøreegenskaper fra det komfortable til det sportslige. Det tar litt tid å sette seg inn i alle funksjonene på bilen, men med litt tilvenning er det meste ganske enkelt i bruk. Alt styres via en fargeskjerm på dashbordet og et betjeningshjul i midtkonsollen. For full kontroll med bilen kan du også koble den opp mot en app for din smarttelefon og sjekke status, programmere lading og starte klimaanlegget blant annet.

Audi A3 e-tron interior

Det blir tydelig at Audi er et premium-merke når man setter seg inn i en A3. Materialvalget er førsteklasses, og alle løsninger er gjennomtenkt. Derimot skuffer det litt når det kommer til det praktiske med ladingen. Kontakten er skjult bak ringene i grillen. Ved å vri på en knapp inne i den ene ringen spretter lokket ut og til siden. Det er greit nok med plussgrader og ren bil, men blir fort kludrete med søle, snø og is. For å lade fra en vanlig stikkontakt må man i tillegg ha med seg en klumpete boks med en ledningsbunt. Her burde Audis designere gjort en bedre jobb. Vi vet de kan. Bortsett fra dette er A3 e-tron en flott bil. Gode kjøreegenskaper og praktiske løsninger. Bilen leveres i to utstyrsversjoner, Ambiente – luksuriøs og komfortabel og Ambition  – sportslig og dynamisk. Forskjellene er av kosmetisk art med ulike interiørfarger og seter, ulike aluminiumsfelger og litt utstyr. Begge versjoner koster kr 338.700 levert forhandler.  I tillegg til et greit utstyrsninvå som standard kan du plusse på med et bredt utvalg av tilleggsutstyr. Vår bil hadde utstyr for nær 90.000 kroner, men så manglet det heller ikke noe.

Audi A3 e-tronAudi A3 e-tron Audi A3 e-tron Audi A3 e-tron

 

GRUNNDATA: Audi A3 sportback e-tron

Motor: 4 syl bensin 1395 ccm

Drivstoff:  Bensin

Effekt: 150hk (110kW) v/5000 o/min

Elektromotor: 102 hk (75 kW), 330 Nm

Samlet effekt:  204 hk (150 kW) v/5000 o/min

Dreiemoment: 250 Nm (bensinmotor)

330Nm (elmotor foran)

Batteri: Lithium-ion , 323 V

Blandet forbruk: 0,15 liter/mil

CO2-utslipp:  35 gram/km

Toppfart: 222 km/t

Aks. 0-100 km/t: 7,6 sek

Egenvekt: 1540 kg

Nyttelast: 435 kg

Totalvekt: 2050 kg

Mål (LxBxH): 4312 x1785 x 1424 mm

Akselavastand: 2630 mm

Bagasjerom min/max: 280/1120 liter

Pris (rimeligste): kr 328.700.-

Pris (som testet): kr 417.600

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på