911 GT3 – Porsche i tredje potens

Arturo Rivas

Det er andre modeller som skaffer penger i Porsches kasse, men merkets sjel finner du i 911. Særlig i GT3 og GT3 RS. Vi har samlet alle tre generasjonene til en sammenligning på racerbanen Sachsenring.

Tekst: Dirk Gulde og Jan Einar Wettre

Foto: Arturo Rivas

Slik er det når man hører på hva andre mener. «996-en understyrer litt, og må tvinges inn i svingen,» sa testsjefen i depotet. 500 meter og en skikkelig rundsladd senere står jeg mot kjøreretningen og husker plutselig andre del av setningen hans: «Men pass på å kjøre dekkene varme først.»

Heldigvis slipper jeg å se et helt startfelt av Supercup-biler suse forbi meg på høyre og venstre side, for vi har booket Sachsenring for fem timer. Hensikten er å komme til bunns i hvorfor 911 GT3 er en så fascinerende bilmodell. Vi har med tre generasjoner av bilen og RS-versjonene, de mest ambisiøse av alle 911-modeller.

Men disse er ikke de mest motorsterke 911-ene. 911 Turbo S har høyest effekt, og er en luksuriøs, firehjulsdrevet katapult som egner seg flott til uanstrengt og meget rask kjøring. GT3 gir føreren en annen type fornøyelse. Det gjelder å beherske teknikk og å virkelig føle kraft og hastighet.

Arturo Rivas

Og det får du i selv den eldste bilen her, nemlig 996 GT3. Den kom i 1999, og har en 3,6-liters boksermotor med lettere stempler og råder av titan. Grunnkonseptet går helt tilbake til 962-modellen.

De tynt polstrede setene er montert svært lavt, og du sitter faktisk 30 mm nærmere bakken her enn i Carrera. Det skyldes at bilen er senket. En annen type foringer i hjulopphengene fjerner siste rest av uønsket slark.

I vår diesel-tidsalder høres ikke 360 hk og 370 Nm ut som noe å skrive hjem om, men denne ekstra lette sugemotoren omsetter gasspedalbevegelser i handling både umiddelbart og ultrapresist. Det er ikke noe turbotrykk som først må bygges opp, og motoren fungerer flott som en slags bakhjulsstyring. Med varme dekk, vel å merke.

Arturo Rivas

Denne opprinnelige GT3-en skaper fort tillit, og den får føreren til å føle seg som en begavet racer som ikke trenger noen ESP. Det finnes ikke heller. Og bilen viser også alle egenskapene ved en hekkmontert motor: Den lave vekten over forakselen gir først en liten understyring på vei inn i en sving, mens motoren helt bakerst skaper stabilitet der andre biler helst vil svinge ut med hekken. Denne eldste GT3-eren viser hvor genialt 911-konseptet er, og samtidig markerer den startpunktet på en utvikling som har pågått siden 1999.

Neste trinn var 996 GT3 RS fra 2003. Den slanket seg ytterligere, med bakrute av plast og panser og skjermer av karbonfiber. Dessuten hadde den optimert aerodynamikk og lufteåpninger i frontskjørtene. Med en motor på 381 hk bruker den to og et halvt sekund mindre på en runde rundt Sachsenring enn den vanlige GT3-eren, og den er like lettkontrollert og autentisk å kjøre.

Arturo Rivas

Kjørefølelsen endrer seg først med 997-generasjonen, som kom i 2006. Føreren får hjelp av elektronisk styrte støtdempere, styring med variabel utveksling og en tractionkontroll som kan deaktiveres uavhengig av ESP-en.

Og vår 997 GT3 med 435 hk styrer ganske riktig mye mer direkte inn i svingene, viser ikke det minste tilløp til understyring og virker mer stabil i høy fart. ESP-en må deaktiveres for at bilen skal være virkelig rask rundt banen. Likevel er rundetidene dens knapt noe bedre, selv om boksermotoren på 3,8 liter har over 50 hk ekstra å spille på. For ikke bare effekten har økt – det har vekten også.

997 GT3 RS er merkbart og målbart raskere rundt banen. Porsche har lånt oss spesialmodellen 4,0 med fire liter slagvolum. Den var begrenset til 600 eksemplarer, og har 500 hk. Til tross for en meget solid pris ble alle eksamplarene solgt før bilen i det hele tatt kom i produksjon. De som var blant de heldige i 2011 kan glede seg over en solid prisutvkling siden, for gode eksemplarer blir i dag omsatt for 2,5 ganger den opprinnelige prisen.

Motor

På Sachsenring blir det snart klart hvorfor. Denne toppen av 997-kransekaka hyler, snøfter og rasler som en racerprototyp, og den har store mengder kraft. Mot slutten av den rette strekningen ved startstreken har alle de andre bilene klart seg med fjerde gir, men i denne girer vi enda et trinn opp med den tungjobbede girkassen. De gnistrende rundetidene den setter kommer ikke av seg selv – de må jobbes frem. Til slutt har den kjørt runden to sekunder raskere enn de andre 997-erne her.

Kan det gjøres enda raskere? Enda mer spektakulært? For fortsatt venter de to bilene fra dagens 911-generasjon. På papiret er det grunn til bekymring, for 991 GT3 har 3,8 liter slagvolum og 475 hk, og det er mindre enn 997 4,0. GT3 RS har også 500 hk. Men Porsche har alltid visst hvordan man kan slå konkurrenter med større motor. Firehjulsstyringen og den bredere sporvidden gir 991-bilene større stabilitet i raske svinger.

Arturo Rivas

RS-en har fått karosseriet til 911 Turbo. Den har også brede karbonskjermer foran, med luftinntak som vekker minner om Le Mans (eller skyldes det testbilens Jägermeister-orange lakk?). Ventilmekanismen tillater turtall på opptil 9000 o/min, og sammen med den gutturale bokserklangen oppstår det dermed et lydbilde det er vanskelig å slå.

Men det mest geniale er at til tross for en infernalsk lyd har det aldri vært lettere å kjøre en GT3 skikkelig fort. ESP-en griper inn med en slik finesse at den knapt stjeler noen tid, og den standardmonterte dobbelclutchgirkassen serverer girtrinnene på 100 millisekunder når fingertuppene dine trekker i hendelen. Det er heller ingen problemer å sette automatkassen i D. Hvis du unngår de store tabbene, som å gå av gassen i raske svinger, vil 991 tilgi deg det meste. Og det uten å begrave kjøreopplevelsen under en dundyne av komfort.

GT3 RS er åtte sekunder raskere rundt banen enn sin 16 år gamle forgjenger, altså et halvt sekund per år. Det er knapt til å tro at utviklingen kan fortsette i en slik takt. Men slik har GT3-ene alltid vært – helt til det kommer en ny en.

Arturo Rivas

Kommentar

Når du virkelig vil oppleve det geniale med en sportsbil med hekkmotor, er det ingenting som kan slå en kjøretur med en GT3. Og hvilken generasjon du tar er likegyldig. Den sladdevennlige 996-eren er kanskje ikke like rask som sine etterkommere, men den er minst like gøyal. Den dårlige nyheten er at gode brukte GT3 og GT3 RS har en prisutvikling som kan avskrekke de aller fleste. Det er nesten så en ny GT3 RS virker rimelig…

Dirk Gulde

 

rundetider

spec

Stabilitetskontrollen og tractionkontrollen kan deaktiveres separat. Fireliters boksermotor med 500hk.

Stabilitetskontrollen og tractionkontrollen kan deaktiveres separat. Fireliters boksermotor med 500hk.

Ingen midtkonsoll og vinge av karbon sparer vekt.

Ingen midtkonsoll og vinge av karbon sparer vekt.

Dobbelclutchgirkasse og keramikkbremser hjelper føreren.

Dobbelclutchgirkasse og keramikkbremser hjelper føreren.

Tribüne.16_1

Sachsenring

Denne banen ble åpnet i 1927, og hører til blant Tysklands mest tradisjonsrike baner. Ti dager i året er tribunene fulle av tilskuere til spennende motorsportarrangementer. Men også mellom dem kan et besøk være verdt bryet. Den 3,7 km lange banen gir gode forutsetninger for biltester, arrangementer og sikkerhetstrening.

Arturo Rivas Arturo Rivas Arturo Rivas Arturo Rivas

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på