Suzuki Ignis – Smått, men godt!

Suzuki Ignis

Suzuki Ignis relanseres etter nesten 10 års fravær, og etter å ha prøvekjørt nyheten, tror vi den tidligere svært populære modellen i Norge har det som skal til for å bli en ny folkefavoritt. Inkludert en hybrid drivlinje.

Ti år er lang tid – ikke minst i bilbransjen. Det lett å glemme en modell, selv om den var en stor suksess i sin tid. Suzuki Ignis var en kompakt og rimelig firehjulsdrevet bil som et stort antall nordmenn trykte til sitt bryst. Fortsatt er det mange av disse på veien, og med en helt ny Ignis vil utvilsomt Suzuki gjenopplive sin posisjon i dette aller minste SUV-segmentet. Er det noe Suzuki kan, så er det å bygge enkle og driftsikre biler med firehjulsdrift, og den nye Ignis blir neppe noe unntak. Den er moderne i linjene, frir til folk som har lyst på en kompakt SUV, har flere viktige førerassistansesystemer og er nærmest uten konkurranse i sin klasse.

Suzuki Ignis

Med modellene S-Cross og Vitara har Suzuki de senere år lansert en helt ny lettvekt-plattformteknologi, og Ignis er konstruert etter samme filosofi. Den 3,7 meter lange Ignis har en vekt på bare 865 kg – inkludert både en hybrid drivlinje og firehjulsdrift. Det er imponerende med tanke på at både en elmotor og et lite batteri har funnet sin plass i Ignis. Dermed er dette den første hybridbilen vi møter fra Suzuki. Dette er et ”mild hybrid” –system, og minner rent teknisk om det Honda lanserte allerede i 1999. Suzuki kaller det for SHVS, men fungerer på samme måte. I motsetning til Toyota, der elektromotoren kan drive bilen alene, har elektromotoren i Ignis kun en hjelpfunksjon. Ved start og akselerasjon arbeider den sammen med bensinmotoren slik at bensinforbruket blir lavest mulig. Et oppgitt forbruk på 0,46 liter/mil og et CO2-utslipp på 106 gram er hyggelig – om enn ikke sensasjonelt.

Tradisjonen tro lanserer den norske Suzuki-importøren bilen til en ”skrapt” pris, men lanserer samtidig en pakkeløsning inneholdende alt det som skal til for å skape en hyggelig bil. Skulle du velge en Suzuki Ignis til kr 199 000.- vil du – dersom du i det hele tatt får levert den innen rimelig tid – bli en smule skuffet. Da får du en lite attraktiv basismodell, etter min mening bare en ”prisleder” som ikke er særlig hyggelig. En Suzuki Ignis koster fra 219 900 kroner om du skal ha en bil du ønsker å eie. Da får du nemlig stereokamera i frontvinduet som danner grunnlaget for førerassistansesystemer med cruisekontroll, automatisk avstandskontroll, oppbremsing og plassering i kjørefeltet. Legg til LED-lys, delt baksete med regulerbar ryggvinkel og justeringsmulighet i lengderetningen, samt takrails. Da begynner vi å snakke om en bil med de kvaliteter vi må forvente i 2017.

Suzuki Ignis

Selv om bilen er liten, er den innvendige plassen forbløffende god. Selv med en lengde på 190 cm finner jeg meg vel til rette bak rattet. Utsynet er godt – med unntak av skrått bakover, der den brede C-stolpen i kombinasjon med smalende bakre sidevinduer gjør det litt ugreit. Men når det er sagt, så er designet morsomt og lekent, samtidig som bilens lengde og bredde gjør det lett å manøvrere under alle forhold. Med en bakkelaring på 18 cm og firehjulsdrift er Ignis en bil i beste Suzuki-tradisjon når det gjelder fremkommelighet, samtidig som det litt stivt oppsatte understellet gir fine og kvikke kjøreegenskaper. Det er lett å trives i denne bilen, og selv baksetepassasjerene har det rimelig greit. Takhøyden er bra og beinplassen overraskende god. Det siste skyldes utvilsomt en uvanlig lang akselavstand til å være en så liten bil. En rekke fargelade detaljer i interiøret og et velgjort design gjør at man ikke tenker særlig over enkle materialvalg og et gjennomgående fokus på økonomi. At den blir populær blant norske bilkjøpere er jeg ikke et øyeblikk i tvil om. Nok en gang har Suzuki skapt en bilmodell de er nesten alene om i markedet.

Suzuki Ignis

Tekniske data

Suzuki Ignis 1,2 SHVS

Karosseri:

4 seter med lengdejusterbart baksete  SUV.
Lengde x bredde x høyde 3700 x 1690 x 1595 mm.
Akselavstand 2435 mm.
Egenvekt 865 kg.
Bagasjerom 204/1086 liter

Kraftoverføring/chassis

Firehjulsdrift.
5-trinns manuell girkasse.
Uavhengig hjuloppheng.
Foran: McPherson-fjærbein.
Bak: Multilink-aksel med,skruefjærer og støtdempere.
Dekkdimensjon 175/60-R16

Motor

Firesylindret rekkemotor.
Slagvolum 1242 ccm.
Effekt 90 hk ved 6000 o/min.
Maks dreiemoment (hele systemet) 120 Nm ved 4400 o/min.
IGS Elektromotor med en driftstid på inntil 30 sek av gangen bidrar med 50 Nm av dreiemomentet og 3,0 hk.
Lithium-ion batteri.

Ytelser

0-100 km/t: 12,2 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk: 0,46 liter per mil

TOTALT

+ Kompakt og lettkjørt SUV med fine kjøreegenskaper og bra fremkommelighet med 18 cm bakkeklaring. Gode førerassistansesystemer (når “pakke” er inkludert i prisen).

–  Navigsjon og den store skjermen koster ekstra – ut over 20 000 kroners pakken. Hybridiseringen er for beskjeden til å ha reell betydning.

 

 

***

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på