30 års jubileum for «Den flyvende murstein»

167568_Volvo_240_Turbo_in_the_European_Touring_Car_Championship_1985

1985 var et gullår for Volvo i motorsport. «Den flyvende murstein» Volvo 240 Turbo vant både Europa touringbilmesterskapet ETC og det tyske DTM, Deutsche Touringwagen Meisterschaft.

Når Volvo i 1981 lanserte familiebilen 240 med turbo åpnet det seg et nytt marked for selskapet. Det ble klart at Volvo ikke bare var i stand til å bygge trygge og holdbare biler, de kunne også være raske og kjøreglade. Med turbolading ga den robuste B21ET motoren på 2,1 liter 155 hk, noe som gjorde at 240 Turbo klarte 0-100 km/t på 9 sekunder og en toppfart på 195 km/t. 245 Turbo var verdens raskeste herregårdsvogn.

I 1982 ble det innført nye internasjonale gruppe A forskrifter. Bilene ble tatt direkte fra samlebåndet og antall modifikasjoner var begrenset. For å få kjøre under Gruppe A regler, måtte modellen bygges i minst 5 000 eksemplarer i året. De må ha minst fire seter og minimumsvekten var relatert til sylindervolum. Regelverket passet Volvo 240 Turbo utmerket.

Regelverket krevde også at minst 500 såkalte evolusjon-biler måtte bygges. Bilene hadde større turbo, modifisert motor styringssystem og Water Turbo Traction – Vann injeksjon i inntaksmanifolden, en oppfinnelse som Volvo har utviklet og patentert.

Gianfranco Brancatelli, og Thomas Lindström var duoen som overrasket racingverden med å vinne ETC I 1985 med en Volvo 240 Turbo.

Gianfranco Brancatelli, og Thomas Lindström var duoen som overrasket racingverden med å vinne ETC I 1985 med en Volvo 240 Turbo.

1984 var året da 240 Turbo begynte for alvor konkurrere i Gruppe A racing. Volvo sto for design og homologering av komponentene som trengs. Racing skal forvaltes av uavhengige team. Dette første året var utbyttet to seire. Svenskene Ulf Granberg og Robert L. Kvist vant ETC på belgiske Zolder, og landsmann Per Stureson vant på tyske Norisring i den første sesongen av DTM.

Volvos fokus ble intensivert i 1985. Nå var det to lag som ville fungere som fabrikksteam. Disse ville ikke bare vinne over konkurrenter som Rover og BMW, men også konkurrere mot hverandre.

Swiss Eggenberger Motorsport deltok i ETC under navnet Volvo Dealer Team Europe. Førerne var svensken Thomas Lindstrom, Sigi Müller Jr. fra Vest-Tyskland, den italienske Gianfranco Brancatelli og belgiske Pierre Dieudonné.

Det andre teamet i ETC var svenske Magnum Racing. For dem konkurrerte svenskene Ulf Granberg, Anders Olofsson og Ingvar Carlsson.

Dessuten skulle IPS Motorsport konkurrere i DTM. Foran den nye sesongen fikk Per Stureson en ny og konkurransedyktig bil med mer kraft og bedre kjøreegenskaper. I begynnelsen hadde konkurrentene og publikum vansker med å ta klumpete Volvoer på alvor. Men «den flygende murstein» skulle snart vise at de var konkurransedyktig – til tross for at konkurrerte mot biler med mye større motorer Rover 3500 V8 og BMW 635

Volvo 240 Turbo i racingversin hadde racing preparerte aluminium topplokk og smidde stempler, råde og veivaksel. Bensininnsprøytingen var en spesialbygd Bosch K-Jetronic og Garrett turboen ladet opp til 1,5 bar. Resultatet var en 2,1-liters motor som utviklet 300 hk og ga bilen en toppfart på 260 km / t.

Alle avtakbare deler som dører og panser var laget av tynnere metall enn på serieproduserte biler. Bakakselen var seks kilo lettere, bremsene hadde fire kalipere og ventilerte skiver. En rask drivstoffylling gjorde det mulig å fylle 120 liter høy-oktan bensin på 20 sekunder.

Etter løpet på Estoril Ring i Portugal, var det klart. Volvo hadde vunnet seks av 14 løp og Lindstrom / Brancatelli hadde vunnet hele ETC-serien! Videre vant Per Stureson det tyske DTM mesterskapet etter en seier og fem pallplasseringer. Som om ikke ETC og DTM var nok vant Volvo også Touring Car mesterskap i Finland, Portugal og New Zealand i 1985. Dessuten vant en høyrerattet 240 Turbo Scottish Rally Championship samme år.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på