25-års jubileum for Skoda og VW

160412-25yearsSKODA-Volkswagen-02Den 16 April 1991 var starten på et samarbeid som virkelig må sies å ha vært vellykket. Fra å være en regional bilprodusent i Tsjekkia med en utdatert portefølje har Skoda gått til å bli en stor internasjonal aktør.

Skoda er en av verdens eldste bilprodusenter med historie helt tilbake til 1890-tallet. Da som sykkelprodusenter under navnet Laurin & Klement. De gikk raskt over til å produsere motorsykler og senere biler. Allerede i 1905 sto deres første bil ferdig. I 1925 ble de kjøpt opp av våpenprodusenten Skoda, og produksjonen gikk videre under det navnet. Skoda var en stor og anerkjent bilprodusent i Tsjekkia, og hadde på slutten av 30-tallet en markedsandel på 39%.

Den Tsjekkiske statsminister Bohuslav Sobotka, Volksvagen-sjef Matthias Müller og Skoda-sjef Bernhard Maier er godt tilfreds med utviklingen de siste 25 år.

Den Tsjekkiske statsminister Bohuslav Sobotka, Volksvagen-sjef Matthias Müller og Skoda-sjef Bernhard Maier er godt tilfreds med utviklingen de siste 25 år.

Etter krigen var de raskt på banen igjen med bilproduksjon, og på 60-tallet begynte de å bli kjent også utenfor Tsjekkias grenser. I Norge ble det solgt mye Skoda på 60- og 70-tallet. Med modellen 1000MB i 1966 introduserte de det som skulle bli kjennetegnet på Skoda i mange år fremover, nemlig hekkmotor og bakhjulsdrift. Flere modeller ble produsert basert p å denne layouten, men var i bunn og grunn basert på samme teknikk. Men bilene fungerte godt, og i Øst-Europa ser man ofte de gamle Skodaene i daglig bruk. De hekkmotoriserte bilene var også populære i motorsport, og ikke minst John Unnerud fra rallybygda Spydeberg gjorde seg godt bemerket bak rattet i en Skoda

SKoda ble mye brukt i motorsport. Her en 130 RS

SKoda ble mye brukt i motorsport. Her en 130 RS

På slutten av 80-tallet var Skodas biler betydelig utdatert, og en fornyelse var nødvendig. I 1987 lanserte de småbilen Favorit. Med frontmotor og forhjulsdrift sammen med design fra Bertone var dette en moderne og fin bil som solgte bra i Øst-Europa, men ble aldri noen suksess lengre vest. Skoda var da et statlig selskap i det kommunistiske Tsjekkoslovakia. Da det kommunistiske styret falt sammen førte det til en privatisering, og det var naturlig å se seg om etter en solid partner for å utvikle Skoda videre. Forhandlinger ble innledet og den 16. April 1991 ble avtalen udertegnet. VW gikk inn med en eierandel på 30%, men dette økte snart til 70%.

Skoda Felicia var den første bilen som kom etter at samarbeidet med Volkswagen var et faktum

Skoda Felicia var den første bilen som kom etter at samarbeidet med Volkswagen var et faktum

Skodas biler er i stor grad basert på Volkswagens modeller, og deler viktige komponenter. Den første modellen som ble lansert var småbilen Felicia som erstattet Favorit i 1994. Siden kom Octavia i 1987 og Felicia ble erstattet av Fabia i 2000. Siden har det kommet nye modeller og oppgraderinger på løpende bånd. Siste nytt er at Skoda også har kastet sine øyne på det voksende SUV-markedet. Etter planen skal den nye bilen bli en stor 7-seter med hybrid drivlinje. Og lanseres denne høsten.

Konseptbilen VIsion S gir oss en god pekepinn på hvordan Skodas nye store SUV vil se ut.

Konseptbilen VIsion S gir oss en god pekepinn på hvordan Skodas nye store SUV vil se ut.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på