1933 Alfa Romeo 8C 2300 gjenfunnet

160316rac

En bil få har sett de siste 70 år har nå kommet på veien igjen. Kjærlig passet på av samme eier gjennom alle år, og får nå trille på veien igjen

Det er nærmest utrolig at et eksemplar av en førkrigstidens mest ettertraktede biler, kan dukke opp etter å ha vært ”forsvunnet” i flere tiår. En kompressorladet Alfa Romeo 8C 2300, av samme type som vant Le Mans fire ganger og Mille Miglia tre ganger dukket plutselig opp igjen for fire år siden. Enda mer utrolig er det at eieren som nå nærmer seg sin hundreårsdag fikk bilen av sin far på sin 21-årsdag.

Alfa Romeo 8C 2300,

Den aktuelle bilen, Chassis og motornummer 2211079 fikk sitt karosseri bygd i Frankrike av Figoni, og var det eneste korte chassis som ble bygd hos denne berømte karosseribyggeren, som etter hvert ble til Figoni & Falaschi. Bilen ble bygd for en Hr Weinberg som deltok i Paris-Nice Rally i 1933 og 1934. Ifølge de franske registreringsdokumentene ble bilen solgt til Francois de Bremond i Mai 1935, og brukt i Grossglockner Bergrennen samme år, der han tok em femteplass. Den ble trolig også brukt i flere andre løp inntil den ble solgt igjen i 1937. Salget ble utført av Luigi Chinetti som senere ble den første agenten for Ferrari i USA.

Alfa Romeo 8C 2300,

Den nye eieren hadde nettopp fullført sine studier da faren ga ham bilen i fødselsdagspresang, og han eide bilen i over 70 år. Under krigen ble bilen gjemt unna men var i bruk noen år etterpå før den ble parkert, men vedlikeholdt inntil den nåværende eieren fikk kjøpe den for fire år siden. Bilen ble tatt til restaureringsspesialisten Blakeney Motorsport for halvanet år siden. Bilen er ikke restaurert, men har fått en grundig gjennomgang av motor, bensinsystem, smøring og bremser slik at den fremstår i god stand og er klar for nye eventyr med over 80 års patina.

Alfa Romeo 8C 2300,

Alfa Romeo 8C 2300,

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på