110.000 elbiler på norske veier


– Nissan LEAF er den ubestridte eneren og BMW i3 har størst vekst, mens kun 14 av 100 solgte elbiler til nå er en Tesla, konstaterer Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu.

Norsk elbilforening har gjennomgått Motorvognregisteret for å fastslå hvor mange elbiler som finnes på norske veier. Tallene er ajour pr. 31. mars 2017.

– Om vi tar med alt, både varebiler og små elbiler registrert som 4-hjuls MC, var tallet ganske nøyaktig 110.000. Brorparten av elbilene (105.803) var registrert som personbiler. Topp ti (se tabell) utgjør 97.718 av disse, eller drøyt 92 prosent, sier Bu.

Prognosen for elbilsalget i år tilsier minst 37.500 nyregistreringer (i tillegg blir det bruktimportert noen tusen ganske nye elbiler hvert år). Dette gjelder elbiler registrert som personbiler.

– Dermed blir det spennende å se hvor nær 150.000 vi havner i år, sier Bu, som understreker at nylig lanserte Opel Ampera-e og oppgraderte Volkswagen e-Golf blir viktige utover året.

Pr 31. Mars 2017 ruller det 29.509 Leaf på Norske veier. Det er 27,8% av alle elbiler 

30.000 LEAF

Kongen på haugen er Nissan LEAF, som utgjør nesten 28 prosent av elbilbestanden og nærmer seg 30.000 solgte med stormskritt. Modellen har snart seks år bak seg på det norske markedet,

– Det er også verdt å merke seg at den så langt i år er den femte mest solgte personbilen, uansett drivstoff (1.456 eksemplarer). Totalt fem rene elbiler er inne blant de 20 mest solgte, sier Bu.

Foruten LEAF er disse BMW i3 (2.), Volkswagen e-Golf (12.), Renault Zoe (13.) og Tesla Model X (18.).

På tampen av året ventes forøvrig lansering av andre generasjon av Nissan LEAF, som åpenbart vil løfte modellens popularitet ytterligere.

To prosent av elbilene er en Model X

Markedets eneste store elektriske SUV hadde 2.154 registreringer ved utgangen av første kvartal.
Model X utgjør dermed rundt to prosent av elbilbestanden.

– Totalt utgjør Tesla som merke dermed under 14 prosent av elbilbestanden, selv om inntrykket som ofte skapes i mediebildet er at antallet er mye høyere. Statistikken er imidlertid helt klar; de aller fleste elbilene er kompakte og med relativt lav prislapp. Blant disse er populære Hyundai IONIQ, som det nå er mer enn 1.000 eksemplarer av i Norge, sier Bu.

Samtidig er det en udekket etterspørsel etter elbiler i mellomklassen, der de typiske familiebilene befinner seg:

– Vi mangler bilmodelleme flest nordmenn ønsker seg; romslige og ikke alt for dyre familiebiler med god rekkevidde. Produsenten som først treffer dette behovet vil oppnå fantastiske salgstall, spår Bu.

Foruten Leaf har vi følgende biler på 10 på topp.

Totalt antall pr 31. Mars 2017 – Prosentvis andel av elbilparken i parantes

2. VW e-Golf. 16.965 (16)

3. Tesla Model S: 12.287 (11,6)

4. BMW i3: 9.953 (9,4)

5. Kia Soul Electric: 7.803 (7,4)

6. Volkswagen e-up: 6.982 (6,6)

7. Renault Zoe: 4.379 (4,1)

8. Mercedes-Benz B-Klasse ED: 3.967 (3,7)

9. Mitsubishi i-MiEV: 3.460 (3,3)

10. Peugeot iOn: 2.414 (2,3)

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på