​Så mye større har hjulene blitt

Den gjennomsnittlige bilen har vokst de siste 30 årene, og det har naturligvis også påvirket hjulstørrelsen.

I 1980 var den gjennomsnittlige norske bilen vesentlig mindre enn den er i dag – både i vekt og størrelse. En Volkswagen Golf fra tidlig 80-tall veide for eksempel rundt 800 kilo og målte 3,8 meter i lengden og 1,6 meter i bredden. En moderne utgave av samme bil veier rundt 1300 kilo og er både en halvmeter lengre og rundt 20 centimeter bredere. Tar man med det faktum at mange nå velger SUV-er i beregningen, blir forskjellen på 1980 og 2017 enda større.

– Bilene har blitt større, og det har påvirket hjulstørrelsen mye. Samtidig har både felger, dekk og kundenes forventninger til veigrep endret seg voldsomt i den samme perioden, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

For å illustrere den ekstreme forskjellen har han funnet frem hjul til en Volkswagen Golf av forskjellige årganger samt et sett som hører til en Volkswagen Tiguan – en annen av Norges mest populære biler. Hjulene lengst til venstre har dimensjonen 155/80R13, mens Tiguan-hjulene har dimensjonen 245/50R18.

– Vi har sett en økning i bruken av dekkhotell de siste årene, og når man visualiserer utviklingen av størrelsen på hjul på denne måten er det lett å forstå hvorfor mange kunder ikke ønsker å skifte eller oppbevare disse selv. Bor man i en by med en liten loftsbod tar slike hjul opp mye av plassen man gjerne vil bruke til å lagre andre ting, sier Haukenes.

Første generasjon Golf rullet ofte på dekk i dimensjonen 155/80R13

I takt med økningen i fysisk størrelse har hjulene naturligvis også blitt vesentlig tyngre. De fire Golf-hjulene fra 80-tallet veier i overkant av 50 kilo til sammen, mens Tiguan-hjulene veier nærmere 100 kilo – det til tross for overgangen fra tyngre stålfelger til aluminiumsfelger.

– Å løfte hjul som veier 25 kilo stykke opp flere trapper for å plassere dem i boden er en veldig tung øvelse for mange, sier Haukenes.

I perioden fra 1980 til rundt 1990 var den mest populære dekkdimensjonen på norske biler 155/80R13, men siden den gang har det vært en gradvis økning. Fra rundt 2010 har den mest populære dimensjonen vært 205/55R16.

– I tillegg til at ”normaldimensjonen” har blitt større, har vi også sett en stor vridning fra små dimensjoner med rulleomkrets på rundt 180 centimeter til større hjul med rulleomkrets på rett i underkant av 230 centimeter, avslutter Haukenes.

Dagens Golf har oftest 225/45R17

De mest populære dekkdimensjonene fra 1980 til i dag

1980-1990: 155/80R13

1990-1995: 175/70R13

1995-2010: 195/65R15

2010-2017: 205/55R16

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på